Hej sybloggen

Jag är tillbaka! Eller, jag ligger fortfarande i soffan och tycker fruktansvärt synd om mig själv. Men, jag kom på att jag sydde en body-förlängare här om dagen som jag tänkte beskriva hur jag gjorde.

Vad jag förstått så krymper bebisarnas kläder väldigt lätt, eller är det bebisarna som växer väldigt fort? Nåja, behovet verkar i alla fall finnas.

Såhär ser den ut:

Alltså en tygbit med tryckknappar som man förlänger grenen med.

Gör såhär:

Rita mönstret, en rektangel som är 18 x 12 cm:


Lägg mönstret på ett lager trikåtyg och klipp ut:


Vik den utklippta tygbiten på mitten, räta mot räta:

(Ursäkta bildkvalitén.)

Sy ihop runt om:


Enklast gör man det med overlocken. Men då jag inte orkade byta tråd från svart så sydde jag med en smal sicksack på vanliga maskinen, det blir också en stretchig söm.


Göm inte att lämna en öppning att vända genom:


Vill man få snyggare hörn kan man klippa bort sömsmånen i hörnen, snett över så att det bara blir någon millimeter kvar. (Glömde fota det momentet.)

Vänd så att rätsidan kommer utåt och sy igen vändhålet för hand:


Pressa och slå fast tryckknappar:


Går den att stänga såhär?

Då har du satt fast tryckknapparna rätt, grattis.

Klart!

Eller, det var en grej till, kolla så att tryckknapparna har samma diameter som de som sitter i bodyn. De som finns att köpa (vad jag vet) är 10 mm, finns på Ohlssons och på Stoff och Stil. Någon som vet var man kan köpa mindre?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback