Sänggavel 2.0

Testade först lägga tyget över gamla sänggaveln för att se hur det skulle se ut. Doris skyndade sig att hoppa upp och bädda till, så att jag skulle se vad fint det blev när även hon låg på plats. 
 
Alltid fint när man får lite hjälp.
 
När jag bestämt mig för att tyget passade skred jag till verket.
 
 
Först bort med gamla tyget. Alla lager. Tidigare hade jag bara ett lager 130g/m2 vadd under tyget, men nu ville jag ha gaveln lite tjockare och använde skumplast som jag hade kvar sedan jag gjorde om en tv-bänk till en divan. Skumplasten skar jag till i rätt längd, det gör inget att den bara täcker övre delen av sänggaveln, om man spänner tyget riktigt ordentligt så ligger den på plats ändå. 
 
Jag glömde såklart i min iver att fota alla moment. Men jag lade först innertyget på golvet, sedan vadden, sedan skumgummin och sist spånplattan. Sedan var det bara att sätta igång och häfta fast tyg och vadd på baksidan av spånplattan. Och hela tiden hålla tyget så sträckt som möjligt.
 
Sådärja, då har man en mjuk sänggavel, som är lätt att byta yttertyg på.
 
Bara yttertyget kvar då, lade ut det slätt på golvet och häftade fast även det (inte i golvet utan på baksidan av spånplattan). Nästan lättast att få hörnen snygga om man reser upp gaveln, då ser man så det blir fint från framsidan.
 
Tada:
 
 

Kommentarer
Anonym säger:

Hej,
Jag hamnade på din blogg och ser att du gör egna kläder (såg väskan) väldigt fin! Syr du kläder också?

2013-04-12 | 09:09:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback