Syprojektet III

Sådärja, då var det tredje syprojektet färdigt. Den här gången blev det en lampskärm av ett digitaltrycktyg som jag blev förälskad i när det kom till butiken. Finns fler liknande, med pinuppor och bilar, funderar för fullt vad jag ska göra av de tygerna också.
 
Förutom tyget har jag använt två LP-skivor och en stomme från en gammal Ikea-lampa.
 
Egentligen inget fel på lampan i sig, om det nu inte hade varit för att jag råkat kasta en hundleksak på den. Nej, fråga inte.
 
Jag rev loss den trasiga skärmen.

Fast innan det mätte jag höjden på lampan, och fick då reda på tygåtgången.
 



Sedan mätte diametern på skivan och räknade ut omkretsen, 3,14 x diametern ni vet. Lade till 1 cm sömsmån på vardera sida innan jag klippte till tyget, men sydde med lite bredare sömsmån när jag sydde tyget till en cylinder så att skivans omkrets var lite större än tyget. Klippte ner sömsmånen, pressade isär och pressade ett vlieselinband över. Pressade ner en ca 4 cm kant upptill, som hjälp för att kunna få skivan rakt och snyggt på plats. Klippte jack i kanten så att tyget inte blev knöligt mellan skivorna. Limmade först fast tyget på undre skivan med textillim, sedan limmade jag fast den övre skivan. Hängde lampskärmen på plats och nålade upp fållen. Klippte sedan bort överblivet tyg och strök fast fållen med fållfix. Klart!
 
Det blev riktigt mysigt sken från lampan, får passa på att ha den tänd nu när det fortfarande är mörkt någon timme per dygn.
 
Doris hälsar att "Det var banne mig den tjusigaste lampan jag sett!" Tror jag.
 
Det här inlägget är sponsrat. Allt material har jag fått från Ohlssons tyger, utom LP-skivorna, de är köpta på Röda Korset. Och Ikea-lampan då såklart, den är, läs och häpna; från Ikea. 

Kommentarer
Marie säger:

Grymt! Fast jag gillade första varianten också..

Svar: Ja, det var ju lite mer nytänk i den första =)
Karin Widén

2013-04-28 | 08:11:06
Ida säger:

Va snyggt!

Svar: Tack!
Karin Widén

2013-04-28 | 14:18:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback