Syprojektet X

Den här gången har jag sytt en riddarrustning.
 
Och se en så stilig riddare Gofisen blev.
 
För att inte tala om vilken glad riddare han blev.
 
 
Såg en bild på en liknande tröja där de använt paljettyg till ärmar och luva, det var riktigt fint. Men så hittade jag den här glittriga rustnings-stuven hemma i mina gömmor, och den var ju helt perfekt till ändamålet. Till tröjans fram och bakstycke har jag använt krossad plysch. Malteserkorset som jag applicerat på bröstet är i samma material. Manteln sydde jag av duchesse, både ut och insida, på utsidan applicerade jag också på ett malteserkors, även det av duchesse. Manteln fästs fast i tröjan med tyckknappar och fästs ihop fram med en satinsnedslå som jag sytt fast kardborre på.
 
 
 
Manteln gjorde jag av en halvcirkel. Eller, två halvcirklar som jag vändsydde ihop. Lämnade öppet i halsringningen, vände där genom och kantade sedan med en snedslå.
 
Nästan så man blir sugen på att sy ett par likadana byxor till sig själv.
 
Såhär gör man smidigast appliceringen:
 
  • Stryk fast vlisofixen på avigsidan av tyget du ska klippa ut appliceringen i.
  • Rita av appliceringen på vlisofixen.
  • Klipp ut.
  • Ta bort skyddspappret.
  • Stryk fast appliceringen på framstycket.
  • Klipp ut en ruta hård vliseline (H250) och stryk på bakom appliceringen.
  • Sy fast appliceringen med tät sicksack.
  • Riv bort vliselinen.
Materialet är en gåva från Ohlssons tyger och det här inlägget är en samarbete med Tygbloggen.

Kommentarer
Maria säger:

Superfin blev den. Han måste ha blivit riktigt nöjd.

Svar: Jo, jag tror han blev väldigt nöjd =)
Karin Widén

2013-08-02 | 08:17:50
Elli säger:

En mycket, mycket lycklig 3-åring blev resultatet! :)

Svar: Har han fått testa den på hästryggen än då?
Karin Widén

2013-08-02 | 10:53:07
Bloggadress: http://mittlivsomelli.blogg.se
Mia säger:

Blev ju tok bra!!!=)

Svar: =)
Karin Widén

2013-08-02 | 15:22:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback