Mycket fylla i mars

Jag fyllde, Mia fyllde, Pappa fyllde, Romeo fyllde. Och det är bara de närmsta, en hel hop bekanta fyllde också. Det är på midsommar det händer, uppenbarligen.
 
Romeo som fyllde sju fick sig ett pennfodral. Och en pengapenna. Jag rullade in en Ikea-penna i en peng.
 
Hur jag gjorde då, alltså inte när jag rullade in pennan, utan när jag sydde fodralet:
 
Letade reda på något runt och mätte diametern. Räknade ut omkretsen, pi x diametern (minus 1cm, för 0,5cm sömsmån runt om). Mätte pennor och klippte till en rektangel (ena sidan drygt pennornas längd och andra sidan omkretsens mått plus 1cm sömsmån) och två rundlar. Klippte även ut alla delar i vindpoplin och overlockade ihop med yttertyget. Sydde fast en dragkedja längs långsidorna (pennlängdssidorna) och sydde sist dit rundlarna i ändarna. (Glömde i min iver att få den färdig, att fota de sista momenten) En ganska bra kom ihåg: lämna dragkedjan öppen så du kan vända fodralet när det är klart.
 
Apropå pi. Jag ÄR pi, ni vet 3,14159. Jag är född 03.14 klockan 15.09.
 
/Pi

Kommentarer
Maria säger:

Låter kul med vinpoplin - kanske bra när sömmerskan inte vill sprätta utan behöver lugna ner sig lite. (Sprättade två välsedda knapphål igår - inte kul.)

Svar: Haha ojdå, men vinpoplin passade ju rätt bra in i sammanhanget ;) Surt att sprätta knapphål, testa med vin nästa gång!
Karin Widén

2013-03-26 | 09:23:07
Bloggadress: http://mariaspyssel.blogspot.se
Maria säger:

Välsydda - eländans automatstavning.......

2013-03-26 | 09:24:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback