Syprojektet IV

Nu är det fjärde syprojekt färdigt. Den här gången blev det en tröja av joggingtyg, som vi fått in i flera fina färger. Vågad som jag är bestämde jag mig för det gråsvarta.
 
På framstycket har jag applicerat en dödskalle som jag klippt ut i spets.
 
Och som detalj på ryggen sydde jag dit en dragkedja.
 
Fållade ärmslut och halsringning som vanligt med tvillingnål. Det gjorde jag även med nederkanten, men där klippte jag längs vikningen efteråt för att få en lite trasig känsla.
 
Ärmsluten har jag vikt upp lite för att även där visa avigsidan av tyget.
 
Hur gick jag tillväga då? 
 

 
Jo, jag började med att klippa ut delarna. Sydde sedan fast detaljerna, brukar använda vlisofix och stryka fast appliceringen innan jag syr. Men det fungerar ju inte riktigt med spets, använder man vlisofix då så fastnar dödskallen på strykjärnet istället. Fick snällt nåla fast den, även fast jag egentligen inte gillar att nåla. Sedan sydde jag ihop ärmsömmarna och pressade sömmarna, mycket viktigt att pressa för att få ett fint resultat. Sedan sydde jag ihop resten av tröjan, pressade upp fållarna och ...sydde av en tvillingnål. Skulle egentligen sparat alla avsydda nålar, och föra bok. Eller kanske sluta sy av nålar. Det om inte annat blir ju mer ekonomiskt. Sedan, som jag nämnde tidigare klippte jag upp fållen i nederkanten. Klart!
 
Detta är ett sponsrat inlägg och allt material är från Ohlssons tyger.
 

Kommentarer
Petra säger:

Jättesnygg! Hade du något speciellt mönster till tröjan?

Svar: Tack! Nja, har ritat mönstret själv. Men det finns säkert att köpa liknande, bara en enkel raglantröja =)
Karin Widén

2013-05-10 | 11:32:09
Viveca säger:

Alltså shit! Du är ju skitbra på att sy *avis* ! :)

Svar: Tack =)
Karin Widén

2013-05-15 | 10:18:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback