Syprojekt XXXV

Den här gången har jag sytt linneservetter, perfekt till våren och sommarens alla dukningar. Här finns flera fina linnetyger, tycker det är roligt att blanda lite olika färger. Hade tänkt mig lite galnare blandning först, men det slutade med tre färger ton i ton. Som servettringar har jag använt gardinringar.
 
 
 
 
Servetterna går utmärkt att använda som bordstabletter också.
 
 
  Eller vika rosor av och sätta i glasen. 
 
 
Eller varför inte duka med en av varje färg till någon som grisar väldigt mycket vid middagsbordet.
  
 
 
 
Eller helt enkelt låta linneservetterna vara bordsdekoration och låta gästerna torka sig på vanliga pappersservetter istället.
 
 
 
Sedan behöver man ju inte duka ut servetterna vid varje tallrik, kan ju lika gärna ställa "blommorna" i en vas mitt på bordet.
 
      
     
      
      
     
     
 
 
Inköpslista till nio servetter:
      
 
Jag började med att klippa bort stadkanten, sedan delade jag första biten på tre. Använde en av bitarna som mall när jag klippte ut resten av tygerna.
 
      
 
Sedan pressade jag kanterna 1+1 cm runt om. 
 
      
 
Och efter det var det dags att få till snygga hörn. Jag vek kanterna slätt mot varandra räta mot räta som på bilderna ovan, satte en nål för att hålla dem på plats. Sedan sydde jag av hörnen i samma vinkel som spetsen på servetten, det syns ganska bra på första bilden nedan.
 
      
 
Klippte bort sömsmånen och vek ut hörnet.
 
      
 
Sydde en söm runt om från avigan. Sedan var det bara 32 hörn kvar..
 
 
Och visst blir det ganska snygga hörn?
 
    
    
 
Servetterna är perfekta att ge bort som present, bara att knyta en dekorationsband runt så har du ett fint paket.
 
Ungefär såhär gjorde jag när jag vek rosorna:
 
      
 
Jag vek servetten på diagonalen, började en bit från mitten och formade rosenbladen inifrån och jobbade mig utåt. 
 
Allt material är från Ohlssons Tyger och det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen

Kommentarer
Anonym säger:

Du är fiffig, du!

Svar: =)
Karin Widén

2015-04-29 | 11:29:34
Love säger:

Vad använde du för symaskinsnål? Till och med jeansnålen böjer sig och håller på att gå av när jag fållar i linne.

Svar: Ojdå! Jag använde en vanlig med grovlek 80. Men testa en microtextilnål om din maskin är känslig, den är tunn men väldigt stark! Lycka till =)
Karin Widén

2015-12-02 | 06:05:47
Emma säger:

Superfint med såna hörn på servetterna. Jättebra bilder och förklaring som är lätt är följa, ska genast försöka mig på att sy! Wish me luck ;)

2017-03-02 | 09:44:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback