Syprojekt XXX

 
 
Den här gången har jag gjort mig en riktigt mysig och varm kappa, jag har använt det här fina ulltyget som var väldigt lätt och tacksamt att jobba med. Jag fodrade kappan med ett mönstrat viscosefoder och använde metallknappar till den snedknäppta kragkapuschongen.
  
 
Fotograf johnnywiden.se 
 
 
Nej jackan är inte prickig, det snöade när vi fotograferade den.
 
      
 
      
 
Fickorna sydde jag med tunna dragkedjor, beskrivning här, som jag sedan dolde med ficklock. I ärmslut och nederkant sydde jag 1 cm breda veck med 6 cm mellanrum för att få en "mudd". Nedanför metallknapparna sydde jag dolda tryckknappar. På insidan av ärmsluten gjorde jag en mudd. Som knapphål till metallknapparna gjorde jag smala band av yttertyget som jag vändsydde in i kragkapuschongen. Som detalj på insidan använde jag restbitar från det här syprojektet.
 
 
Inköpslista:
 
 
Här kommer en beskrivning på hur jag konstruerade mönstret till den här kragkapuschongen:
 
     
Klicka på bilderna för att se dem större.
 
Börja med att rita en rektangel med måtten 65,5 cm x 56 cm. Markera sedan ut måtten som jag gjort på bilden. De siffror som är skrivna med lila är måttade från den lila sidan, de gröna från den gröna sidan osv. När alla "prickar" är utritade, dra då linjer mellan som på högra bilden. Man får göra sitt bästa för att få till fina linjer, eller om man har en skräddarvinkel kan man använda den. 
 
Nu kladdade jag breda (och krokiga) linjer för att ni tydligt ska se vilken som blir höger kapuschong (H) och vänster (V). Det ingår 1 cm sömsmån runt om. Från framkanten på högra kapuschongen (gröna linjen) för man över markeringarna på tyget och viker såhär:
 
      
 
Klipp ut både höger och vänster kapuschong i dubbelt tyg, för att få ytter- och innerkapuschong. Efter vecken i höger framkant är nålade som bilderna ovan syr man insnitten på alla fyra delarna, syr ihop baksidorna på både inre och yttre kapuschong (alltså högerdelen tillsammans med vänsterdelen x2) innan man vändsyr ihop dem båda. I höger framkant syr man in remsorna som blir "knapphål" till metallknapparna.
 
Har du syn som en hök och ser måtten på övre mönsterkonstruktionsbilderna kan du bortse från dessa:
 
      
 
Som vanligt har jag ritat mönstret på kappan själv, det är samma mönster men med lite ändringar som jag använt till bland annat den här och den här jackan. Så jag kan tyvärr inte hänvisa er till ett speciellt mönster. Däremot kan ni utgå från något av dessa mönster eller liknande, för mitt mönster är väldigt rakt och enkelt:
 
      
 
New look 6248 eller 6325. Burda 6844 eller 7020.
 
För att få till halsringningen är det enklast att låta ursprungsmönstret vara som det är och sedan nåla fast kragkapuschongen för att se hur djup v-ringning som behövs. Den blir djupare på högersidan. 
 
Det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen och materialet är från Ohlssons Tyger.

Kommentarer
Maja säger:

Jösses vilken snygg kappa

Svar: Tack snälla!
Karin Widén

2015-01-14 | 10:06:08
Bloggadress: http://maja-mittlillajag.blogspot.com
Mirjam säger:

SÅÅÅ galet snygg!! Blir riktigt sysugen. Men får börja med något enklare :)

Svar: Tack Mirjam! Bara att sätta igång med något roligt projekt =)
Karin Widén

2015-01-14 | 18:42:59
krajamaria säger:

Oj! Vilken fin och avancerad kappa du sytt!! I finaste färgen också....Mycket imponerad och inspirerad! :)

Svar: Tack, ja jag är jättenöjd med färgen. Kul att du blir inspirerad =)
Karin Widén

2015-01-14 | 19:34:22
Bloggadress: http://krajamaria.blogspot.com
Beatrice säger:

Snyggt och väldigt kreativt. Jag imponeras som vanligt ;)

Svar: Tack, vad roligt att läsa!
Karin Widén

2015-01-14 | 20:13:36
Annette säger:

Du är är ju bara bäst! Skulle göra vadsomhelst för en sån kappa.

Svar: Åh tack Annette!
Karin Widén

2015-01-16 | 09:00:34
Mia säger:

Skitsnygg! Älskar kragen!

Svar: Tack Mia! Ja jag blev riktigt nöjd med kragen, den är hur mysig som helst =)
Karin Widén

2015-01-16 | 13:59:38
Bloggadress: http://miamaria12.blogspot.se
Vajb säger:

Wow! Så snygg!

Svar: Tack!!
Karin Widén

2015-01-16 | 14:53:26
Bloggadress: http://vajb.blogg.se
Ida säger:

Supersnygg! Önskar att jag bodde kvar där uppe så man kunde få lite fler sylektioner!😜

Svar: Tack Ida, ja ni får komma upp på en lång semester så vi hinner sy lite =)
Karin Widén

2015-01-22 | 11:33:15
Anonym säger:

Åh så jäkla snygg! Kan du inte skriva en liite mer detaljerad beskrivning?? Snälla snälla!

2015-08-17 | 00:01:05
Anonym säger:

Åh så jäkla snygg! Kan du inte skriva en liite mer detaljerad beskrivning?? Snälla snälla!

2015-08-17 | 00:01:06
Anonym säger:

Åh så jäkla snygg! Kan du inte skriva en liite mer detaljerad beskrivning?? Snälla snälla!

Svar: Tack så mycket! Visst var det du som skrev i FB-gruppen också? Hoppas du fick svar på dina frågor där =) Skulle vara roligt att se en bild på din kappa sen!
Karin Widén

2015-08-17 | 00:01:08
Anonym säger:

Åh vad snygg!! Kan du inte skriva en liite mer detaljerad beskrivning?? Snälla!

2015-08-17 | 00:03:04
Anonym säger:

Vilken fantastisk kappa! Vill ha!!!

Svar: Tack snälla!
Karin Widén

2015-12-07 | 08:22:34
Nina säger:

Jättefin kappa! Jag har sytt en toile av den kappa jag vill sy med din krage och jag tror det kan bli bra, men jag undrar lite vad du har gjort med den vänstra änden av kapuschongkragen som går ner och ihop med kappan? Är det tänkt att det ska bli en "lös" del som ska fungera som sjal eller har du nåt fäste på andra sidan? Hoppas min fråga går att förstå... Mvh nina

Svar: Tack Nina! Den vänstra delen är lös på insidan, alltså inget fäste. Lycka till!
Karin Widén

2016-01-16 | 22:51:41
Annica säger:

Men vilka fina jackor Älskar både den svarta med snurr delen och den vinröda kappan sååååå underbar skulle man kunna få mönstret till den vinröda mvh annica

2016-08-08 | 00:42:33
Anonym säger:

Du är ju bara sååå himla duktig på att sy!
Syr du upp på beställning? Jag är nu gravid med vårt andra barn och på grund av husrenoveringar stannar mina syprojekt på tygbitsstadiet. (Och jag är inte på långa vägar lika duktig på att sy som du är.)
Jag utgår ifrån att du jobbar med kläddesign. Om inte så borde världen få ta del av dina kreationer!
Vänligen kontakta mig om du syr upp saker på beställning. Jag är intresserad av både gravidkläder, barnkläder och även den fantastiska kappan.
Maila mig! 😊

2016-11-05 | 00:14:51
Linda säger:

Hur mycket tyg behövs till en sån kappa ungefär? Stl 38 - M

2017-06-17 | 12:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback