Syprojekt babyspecial V

Den här gången har jag sytt ett babygym, ett riktigt roligt projekt som är mycket enklare än det ser ut. Jag har använt mig av fyra olika lapptäckstyger, finns både på metervara och i stuvlådanOhlssons. Dynan är vändbar och jag har både sytt och köpt färdiga hängen. 
 
 
 
 
Bågarna har jag knutit ihop på mitten med satinband.
 
 
Gymet går även lätt att ta isär så det inte tar så stor plats att förvara.
 
 
Inköpslista:
 
Såhär gjorde jag:
 
    
 
Jag använde rockringen som mall, ritade ungefär 4 cm utanför, klippte runt. Använde det tyget som mall och klippte ut likadant i andra tyget och i två lager vadd.
 
      
 
Jag lade vadden underst och de två tygerna ovanpå, räta mot räta. Sydde runt med ungefär 3 cm sömsmån. Lämnade en öppning att vända genom. Vände.
 
      
 
Sydde igen öppningen förhand. Markerade mitten på dynan och mitten igen, alltså i fjärdedelar.
 
      
 
Sedan var det dags att kapa rockringen, tror att dom allra flesta har en skarv som är lätt att ta isär. Den jag använde hade en omkrets på 257 cm, jag ville ha ena böjen 5 cm längre än den andra så jag kapade på 131 cm (andra blev då 126 cm). Jag använde en vanlig såg. 
 
      
 
Tyget som jag sydde runt bågarna klippte jag 12 cm breda och 150 cm långa remsor. De tyger jag använde var inte nog breda så jag gjorde skarvar i 45 graders vinkel för att få dem så osynliga som möjligt.
 
       
 
Klippte ut samma mått på remsorna i ett lager vadd. Markerade mitten. Mätte ut var jag ville ha banden, satte fyra stycken på varje båge med 13 cm mellanrum. Banden gjorde jag 8 cm långa.
 
      
 
Vek dem på mitten, nålade och sydde fast på markeringarna. För att lättare kunna vända tygremsorna så använde jag ett bomullsband som jag sydde fast i ena kortsidan. (Viktigt att sy fast ordentligt så att det verkligen sitter när man drar i det.)
 
      
 
Det lät jag löpa inuti remsan när jag sydde ihop räta mot räta. Man måste se till att bandet är nog långt så det sticker utanför.
 
        
 
Sedan är det bara att dra i snöret så att "ormen" vänder sig. Upprepa samma procedur med den andra remsan. Bestäm vilken färg som ska vara överst och trä den "ormen" på den längre bågen.
 
      
 
Se till att lika mycket sticker utanför på var sida om bågarna. Sy en raksöm så nära bågen det går. Markera och klipp av så att det är 6 cm långt från sömmen. 
 
        
Vik in och sy raksöm på alla fyra sidor. Gör hål.
 
      
Och tryck fast tryckknapparna. Underdelen på bågarna och överdelen på plattan där du tidigare markerat fjärdedelar. 
 
      
 
För att göra dynan vändbar kan man sätta tryckknappar från andra hållet också, jag satte dem mitt emellan de tidigare knapparna och även dem på varje fjärdedel av dynan.
 
 
Jag valde att både sy egna figurer och köpa färdiga att hänga i gymet.
 
 
Såhär gjorde jag stjärnorna:
 
      
 
Räta mot räta, lade in karbinhaken överst och sydde ihop med smal sömsmån. Lämnade en öppning i botten. Klippte av hörn och gjorde jack i sömsmånen enligt bilden.
 
      
 
Vände. Fyllde med lite vadd, sydde igen vändhålet för hand. 

 
Färdigt!
 
Kan inte bebis också vara färdig och komma ut snart. Börjar bli trött på att vänta nu. Vecka 40+4..
 
Det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen och materialet är från Ohlssons Tyger. 

Kommentarer
Mia säger:

Superfint!
Gillar när man kan använda saker som egentligen är tänkt till annat, som rockringen :-)

Svar: Tack! Det där med att använda rockringen var dock inte min idé från början, men en lika bra idé ändå ;)
Karin Widén

2015-07-27 | 11:37:41
Bloggadress: http://miamaria12.blogspot.se
Kicki Öman säger:

Hej!
Sökte på sömmerska-syr badkläder och då hittade jag till dig ;) Jag har två par bikinitrosor som jag tycker om och den modellen är hopplös att hitta :( Därför undrar jag om du syr bikintrosor och ungefär hur mycket det skulle kosta? I så fall kan jag ju skicka ett par till dig så har du som mall ;) Vad jag förstår har du inte tid nu för du har betydligt roligare saker som väntar ;) :) Det är ju inget brådskande i så fall. Lycka till när det blir dags :) MVH Kicki Öman

Svar: Hej! Nej tyvärr syr jag inte bad- och underkläder, dels är det svårt att få tag på material sedan är det tidskrävande och blir inte riktigt värt pengarna kan jag tycka. Hoppas du hittar någon annan som kan hjälpa dig! Tack så mycket, allt gick bra och lilla flickan fyller en vecka inatt =)
Karin Widén

2015-07-29 | 00:05:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback