Finn ett fel

Ser ni?


Det är ju inte meningen att det ska gå att sätta handen i fickan när dragkedjan är stängd.

Nu har jag upptäckt nackdelen med att köpa billiga dragkedjor. När jag sytt färdigt jackan och ska öppna fickorna låter de ritsch, så har själva kedjan släppt från tyget. Besvikelse. Det är som att tyget är papper som blivit perforerat av sömmen jag sydde fast dem med. Jag har som tur var inte råkat ut för detta tidigare när jag använt mina billiga dragkedjor. Men hädanefter blir det att slita och dra och testa varenda dragkedja jag ska sy fast. Eller jag kanske rent av köper kvalitéts-dragkedjor på Ohlssons?

Kommer bli krångligt att sy i nya dragkedjor i fickorna, måste sprätta upp fodret så jag kommer åt. Typiskt ett projekt att skjuta på framtiden. Diana får ha på sig jackan så länge. Hon klagar nog inte, det är tokkallt i syrummet.

Jackan är sydd i ett ulltyg från jobbet, fodrad med shetlandsull och vindpoplin (Diana kommer inte att frysa). Fram och bakstycke fodrade jag även med ett bomullstyg med dödskallar, tufft. Så gjorde jag en innerficka också (med hel dragkedja). Sydde fast grov mudd längst ner, som krage och i ärmslut.



Som tur var är det "bara" tio av mina dragkedjor som var torkade och gick sönder när man slet lite i dem.

Det är lite vanskligt att visa upp det man sytt och be åskådarna hitta fel. Kommer ihåg när jag sytt en jeansjacka och råkat göra herrknäppning (att skilja på höger och vänster är inte min starka sida). Jag visade upp den och frågade efter felet. Då sattes gissningarna igång för fullt, jackan var både för kort och snäv och allt var det nu var innan jag satte stopp för kritiserandet och avslöjade mitt misstag. Så det slutade alltså med att jackan inte bara hade herrknäppning, det var diverse andra fel på den också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback