Regnjackan

Blev en varmfodrad jacka istället. Passar bra till en fryslort.

Som jag har pysslat på med alla detaljer på den här jackan. Jag har väl aldrig lagt ner så här mycket tid på ett och samma plagg. Eller ja kanske när jag sydde en bröllopsklänning för många år sedan.

Men nu är den äntligen klar. Och nöjd är jag.

Yttertyget är en vindstuv från Ohlssons. Jag har använt ripsband och D-ringar både som dekoration och till funktion. Det gick åt ganska många metrar ripsband, mitt lager börjar sina. Tur att vi ska iväg till tygriket nästa helg.

Jag gjorde en löstagbar kapuschong med dragsko, med hjälp av ripsband och D-ringar går storleken att reglera. I nacken gjorde jag ett motveck för att få rymd bakom ryggen, är inte så dumt att kunna röra sig när man har jackan på. Även där fick jag dit lite ripsband och D-ringar, mest som dekoration, men också ett bra ställe att hänga dit en reflex.

Det blir verkligen kanonresultat när man fotar reflexer med blixt. Jag har strukit på en remsa reflex på ett ripsband och trätt i D-ringarna.

Gjorde två stora fickor fram, sydde av hörnen nertill så det ryms mycket i dem. Även fickorna har jag dekorerat med ripsband och D-ringar. I midjan sydde jag en dragsko. Vi har fått in så fina stoppers i metall på jobbet, passade bra till den här jackan.

Längst ner bak gjorde jag ett sprund där ripsbanden som drar ihop nederkanten fick komma ut.

Japp, ripsband och D-ringar på ärmarna med. Kanske en reflex här också.

Och som sagt, det är insidan som räknas. Först två lager shetlandsull och sedan ett snyggt bomullstyg. Jag gjorde en innerficka med dragkedja och i ärmsluten sydde jag dit muddar.

Nu kan ni räkna hur många gånger jag skrivit ripsband och D-ringar i detta inlägg.

Kommentarer
Marre säger:

Ångrade du dig om fickorna? Riktigt snygg vart den!

2011-10-03 | 07:36:18
kristina säger:

Jösses

2011-10-03 | 08:22:27
Karin säger:

Ja, någonstans fick jag sätta stopp. Annars hade den väl aldrig blivit färdig.

2011-10-03 | 19:36:12
Bloggadress: http://jagsyrminaegnaklader.blogg.se/
Eve säger:

Men så fin! Du är inte så lite ambitiös! :)

2011-10-03 | 20:24:31
Anonym säger:

Häftigt! Project Runway nästa?

2012-04-09 | 13:03:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback