Hur man syr en ficka

Tänkte jag skulle försöka ge mig på att beskriva hur jag syr infällda fickor. Det tar ungefär tre gånger längre tid att sy något när man ska dokumentera varje steg man gör. Men ni har ju frågat så snällt om beskrivningar, så jag testar.

1. Klipp till det fickan ska fästas på. I det här fallet ett väskfoder:


2. Klipp till fickpåsen, dubbelt så stor som du vill ha den färdig (den ska alltså vikas dubbel sedan):


3. Gör ett veck ca 5 cm ner längs med ena kortsidan av fickpåsen med hjälp av strykjärnet:


4. Placera ut fickpåsen där den ska sys fast, räta mot räta:


5. Vik upp delen du pressade ner och nåla fast:


6. Lägg dragkedjan du tänkt sy dit som mått på hur lång öppningen ska bli, markera med krita:


7. Sy en söm runt om det som ska bli öppningen ca 1 cm bred (beroende på hur grov dragkedjan som ska i är):


8. Klipp i mitten till ungefär en cm innan kortsidan, där klipper du istället jack ut i hörnen:


9. Har du ingen vass sax? Köp. Annars är detta omöjligt.


10. Gör likadant på båda kortsidor, det är viktigt att man klipper ända fram till hörnen:


11. Sedan är det bara att vända:


Nu tänkte jag visa lite alternativ, man kan antingen göra en ficka med två passpoaler, en passpoal eller med dragkedja.

Vi börjar med två passpoaler:

12. Stryk sömsmånerna mot öppningen från avigan, de ska sedan "gömmas" inne i passpoalerna:


13. Gör likadant med båda sidor:


14. Vänd så att du har rätan upp, nu ser du att tyget vill nästan lägga sig som två passpoaler av sig självt:


15. Okej, nu kanske jag överdrev lite, man får nog hjälpa dem på traven lite antingen med nålar eller med strykjärnet. Jag föredrar det senare:


16. Se sedan till att kortsidorna blir snygga:


17. Vänd bort yttertyget och sy fast "v:et" som då syns:


18. Det underlättar för att hålla passpoalerna på plats.


19. Sy sedan en stickning runt ficköppningen, jag brukar sy precis i skarven mellan tygerna så syns den inte:


Klart! Sånär som på att fickpåsen ska sys ihop, visar det längre ner (punkt 33-34).

Tycker det här är en mycket enklare variant än som vi lärde oss på skolan med två lösa passpoaler. Beroende vilket material man använder kan det behövas pressas mellanlägg för förstärkning. Gör då det på fickpåsen innan den sammanfogas med tyget som fickan ska vara på. I vissa fall kan det även behövas mellanlägg på yttertyget.

Ficka med en passpoal:

20. Följ beskrivningen 1-11. Sy sedan en stickning på fickpåsens övre del genom båda sömsmånerna:


21. Detta är bara en hjälpsöm för att underlätta pressandet sedan.


22. Pressa övre delen av öppningen som jag visar på bilden:


23. Och den nedre delen med sömsmånerna uppåt mot öppningen precis som man gör med båda sidorna när fickan ska ha två passpoaler (punkt 12):


24. Vänd och lägg passpoalen på plats, den ska täcka hela öppningen:


25. Och pressa:


26. Sy sedan ner trekanterna i kortsidorna på samma sätt som punkt 17:


27. Och även på denna behövs en stickning runt:


Klart! Förutom fickpåsen, kommer längre ner. Som sagt (punkt 33-34).

Dragkedjsficka:

28. Följ beskrivningen 1-11, även 20-21 men här ska båda sidor få en hjälpsöm:


29. Pressa så att öppningen blir "tom":


30. Vänd och lägg dragkedjan på plats:


31. Sy fast dragkedjan med en stickning runt öppningen:


Med såhär tunn dragkedja funkar det med den vanliga pressarfoten, men metalllås och kraftigare dragkedjor får man snällt byta till dragkedjspressarfoten.

32. Såhär ser det då ut från avigan:


Gör inte din ficka det? Börja om från punkt 1.

33. Vik fickpåsen på mitten:


34. Sy runt:


Jag har lämnat en öppning i fickpåsen så att jag sedan kan vända väskan där igenom. (En kom-ihåg-till-mig-själv: Glöm inte att lämna dragkedjan öppen.)

Färdig:

Det här blev foder till den här väskan.

Kommentarer
Kristina säger:

Du är en mästare i fickinstruktioner :-)

2012-01-18 | 19:18:18
Eve säger:

Ambitiöst! Hade aldrig orkat göra den där beskrivningen själv men du gjorde det bra... jag förstod allt!

2012-01-19 | 20:48:18
Sofia säger:

AHHH TACK! Tänkte dra igång snart och sy mig en väska, kommer definitivt ta mig hjälp av detta! Riktigt snyggt! (:

2012-01-30 | 17:23:26
Bloggadress: http://sooq.blogg.se/
Elin säger:

Tack så hemskt mycket! Det var mycket instruktivt och har räddat mig från att göra många misstag. Planerade köra på trial&error-metoden annars... ;)

Svar: Vad roligt att du blev hjälpt!
Karin Widén

2013-11-27 | 20:12:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback