Syprojektet XII

Nu är det såhär, att jag har sytt en tröja, igen! Om ni kollar igenom mina kategorier så ser ni att tröjor är lite av ett favoritplagg jag syr. Kanske mest för att det är ju de som går fortast, och används mest. Varje dag faktiskt. Ja missförstå mig inte nu, jag använder ju såklart byxor varje dag också. Men där blir det betydligt mindre variation. Lite, "undra vilka svarta jeans jag ska ha på mig idag". 
 
 
 
 
Den här tröjan vet jag egentligen inte riktigt om man kan kalla tröja, det är med som ett tygstycke med ett hål i, och någon liten söm, för att den ska sitta på plats.
 
Hur gör man då?
 
Jo, man köper sig ett paket öljetter, 20cm vliseline och 70cm viscosetrikå. Har man ingen tvillningnål, ja då köper man sig en sådan också.
 
 
Låter tyget ligga dubbelvikt, med stadkanterna mot varandra. Klipper bort stadkanterna. Klipper längs den vikta kanten. Ser till att det är rakt och snyggt, mina mått färdigfriserat och tvättat (visst tvättar ni väl alltid tyget innan ni sätter igång och syr?) blev: 66cm x 81cm.
 
 
Låter delarna ligga kvar på varandra, viker på mitten och markerar hur halsringningen ska se ut. Klipper nackringningen genom båda tygerna, men tar bort ena stycket då det är dags att klippa framringningen.
 
 
Lägger ut delarna rätsida mot rätsida, overlockar ihop axelsömmarna. Klipper remsor av vliselinen, ca 1,5cm breda. Pressar fast dessa 2 cm in längs hela sidorna, på avigan.
 
 
Viker in de två cm som hamnar utanför vliselineremsan. Syr de fållarna med tvillingnål. Syr även halsringen med tvillingnål. Markerar ut var öljetterna ska fästas (jag satte dem med 6cms mellanrum). Gör hål med en håltång, ordenligt mycket mindre än öljettens innermått då tyget är töjbart. 
 
 
Viker och pressar upp fållen nertill, och syr även den med tvillingnål (väntade med detta moment för att se så det blev lagom mycket kvar nedanför sista öljetterna, fick klippa bort ca 3cm). Slår fast öljetterna, jag tog hjälp av helgens besökare Chihuahuavalpen Boris, det gick sådär.
 
 
När alla öljetterna är på plats, alla 40, markera var sidsömmarna ska sys. Jag gjorde dem 25cm från mitten, 23cm från axelsömmen och sydde dem 12cm långa. Där får man tänka till lite och ändra måtten beroende på kroppsbyggnaden på den som ska i tröjan. Och sedan, voala!
 
 
Materialet jag använt är en gåva från Ohlssons tyger och det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen.

Kommentarer
jessie säger:

Hej, jag har tittat igenom hela din blogg och jag måste bara säga att du är ju helt fantastiskt duktig. Plaggen ser ju ut som att de är köpta i butik! :D

Har du gått någon klädsömnad utbildning eller är du självlärd?

Kraaamz <3 /jessie

Svar: Hej Jessie, tack vad roligt att läsa! Jag gick Hantverksprogrammet Dräkt och Design på gymnasiet och har jobbat som sömmerska/designer i 6 år =)
Karin Widén

2013-09-14 | 12:53:08
Bloggadress: http://peach.blo.gg
Sandra säger:

Hejsan, även jag måste säga att du verkligen är duktig. Jag skulle så gärna vilja lära mig lite grunder för att sy kläder själv. Du skulle inte kunna tänka dig att visa lite steg och vilka tyger som är bra att använda. Vad är en stuv tillexempel?

/Sandra

Svar: Tack Sandra! Jag kanske skulle försöka knåpa ihop ett inlägg med lite tips för de som vill lära sig sy =) Stuvar är andrasorteringstyger som vi säljer till kilopris på Ohlssons, där kan man fynda riktigt roliga tyger =)
Karin Widén

2013-09-18 | 19:00:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback