Syprojekt XXIV

Nu när det blivit höst och lite kallare ute så tyckte jag det passade bra att sy en tröja i den här härliga jaquardtrikån. Jag gjorde en ganska lös modell med raglanärm och muddar. Kragen fick bli en vid polo med dragsko högst upp, till dragskon använde jag öljetter och satinband. Jag gjorde ärmlappar av fuskskinnet som blev kvar när jag sydde den här.  
 
 
 
 
   
Såhär gjorde jag:
 
  
 
Klippte ut ärm, fram- och bakstycke i jaquardtrikån. Muddar i muddväv och ärmlappar i fuskskinn.
 
  
 
Ärmlapparna pressade jag fast med hjälp av vlisofix, för att de skulle ligga snyggt på plats när jag sydde fast dem. 
 
   
 
När man syr stickningar på fuskskinn så "klibbar" ofta pressarfoten fast och tyget matas inte fram som det ska. Det kan man undvika genom att lägga mönsterpapper över den klibbiga ytan innan man syr. Jag använde skyddspappret som jag rev bort från vlisofixen.
 
   
 
När jag sytt ärmlapparna overlockade jag ihop tröjan. Först axel/ärmsömmarna och sedan sidsömmarna. Efter det sydde jag fast muddarna.
 
När jag började med kragen blev jag så ivrig i mitt skapande att jag glömde bort att ta bilder. Så vi får försökta ta det utan bilder:
 
Jag gjorde kragen dubbel, klippte en rektangulär bit som är 30 x halsringningens mått (här 65 cm) som jag sydde ihop till en cylinder. Kragen blev alltså ungefär 14 cm hög färdig. Jag sydde först fast bara rätdsidan på kragen med raksöm i halsringningen för att komma åt att slå fast öljetter (det kan man ju såklart göra innan man syr dit kragen, men jag ville prova mig fram var jag skulle placera dem). Innan jag slog fast öljetterna pressade jag mellanlägg på avigan. Sedan overlockade jag ihop hela kragen med halsringningen. Jag sydde en stickning nedanför öljetterna så det blev en kanal som jag sedan trädde satinbandet i.
 
   
 
 
Allt material är från Ohlssons Tyger och det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen.

Kommentarer
Susanna Maria J säger:

Så fin jacka :D

Svar: Tack!
Karin Widén

2014-09-09 | 19:57:34
Bloggadress: http://oslofru.com/
Emelie säger:

Snygg! :)

Svar: Tack!
Karin Widén

2014-09-09 | 20:08:34
Bloggadress: http://esh.webblogg.se
Helene säger:

Vilken superhärlig tröja!! och vilken trevlig blogg, himla kul när man hittar pyssliga inspirerande människor :)

Svar: Tack Helene!
Karin Widén

2014-09-29 | 16:49:38
Bloggadress: http://attgoraengote.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback