Syprojekt XXXIV

Den här gången tänkte jag visa hur man enkelt kan göra en Elsaklänning av en trikåtröja. Av krossad plysch sydde jag livet som jag dekorerade med en snöflinga av silvriga dekorband. Kjolen gjorde jag en snurrvariant av duchesse och släpet har jag sytt av organsa.
 
 
Lilla Tilda som envisas med att se Frost hela tiden blev nog ganska glad när hon fick sig en egen Elsaklänning i treårspresent.
 
 
  
 
      
 
 
Inköpslista:
 
 
Ja, och en tröja då. Den här fyndande jag på HM, tvåpack, en svart och en vit för 30:-. 
 
      
 
Men jag gillade inte halsen, så den klippte jag bort och fållade såhär.
 
      
 
Jag ritade av tröjans bredd på ett mönsterpapper, skissade fram formen på livet ungefär som jag ville ha det.
 
      
 
Vek mönsterpappret dubbelt och klippte ut. Ritade bakstycket lika brett som framstycket men rakt uppe och nere.
 
      
 
Klippte ut delarna i krossad plysch och provade fram hur jag ville ha snöflingan. Jag gjorde 2 bitar 20 cm långa, 2 bitar 16 cm långa och 8 bitar 5 cm långa.
 
      
 
Sydde fast snöflingan med raksöm, det blev lite bubbligt men tycker inte att det gör så mycket. Vill man ha den slätare kan man stryka på mellanlägg på avigan innan man syr dit dekorationen.
 
      
 
Sedan klippte jag bort nederdelen av tröjan så att bara ärmar och ok blev kvar. 
 
      
 
Overlockade ihop trikåoket med livet i krossad plysch, räta mot räta.
 
        
 
Sedan var det dags för snurrkjolen i duschesse. Vek tyget på mitten och sedan på mitten igen, jag använde ett bomullsband och en krita för att få fin rundning på kjolen.
 
      
 
Klippte ut.
 
      
 
Och använde samma teknik för att få hålet för midjan. Av tyget som blev över klippte jag remsor,
 
        
 
som jag gjorde snedslå av. Snedslån använde jag för att fålla kjolen.
 
      
 
Jag markerade ut mitten och sidan av midjehålet och även livet. Sedan vändsydde jag ihop dem.
 
      
 
Organsasläpet fållade jag med rullfåll, blir så himla fina fållar. Man behöver bara köpa en rullfållspressarfot till symaskinen. Nederkanterna overlockade jag och sydde på resterna av dekorbandet i båda ändarna.
 
      
 
Sedan nålade jag och sydde fast organsan längs med sömen som sammanfogar liv och ok. 
 
Färdigt!
 
 
 
 
 
 
 
När jag satt och skrev det här blogginlägget frågade Janne hur det gick. Jag svarade "Det känns som att livet är lite för långt." Tur han visste att det var en klänning jag pratade om.
 
Det är ju såklart lättare om man kan mäta lite på ungen under arbetets gång, men jag tycker att jag lyckades gissa mig fram till liv- och kjollängd ganska bra ändå.
 
Det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen och allt material är från Ohlssons tyger. Utom ungen då, och trikåtröjan. 

Kommentarer
Maja säger:

Den blev jättefin. Mitt barnbarn har en som är köpt, samma dag som hon hade den för första gången sprack den i flera sömmar och jag fick laga den, din håller nog att ha och leka i.

Svar: Tack Maja! Äsch då, vad trist med dålig kvalité på grejerna. Du får sy henne en ny =)
Karin Widén

2015-04-08 | 08:11:38
Bloggadress: http://maja-mittlillajag.blogspot.com
Viktoria säger:

Helt klart finare än originalet! Hon har säkert på sig klänningen fortfarande...

Svar: Tack Viktoria! Haha den åkte faktiskt av ganska fort då hennes yngsta lekkamrat kräktes på den! Men får väl hoppas att det inte avskräckte henne från att ta på sig den igen =)
Karin Widén

2015-04-08 | 18:16:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback