Syprojekt XXXI

Den här gången tänkte jag visa hur jag gjort mig en stickad kofta, utan att kunna sticka. Eller egentligen är det väl mest tålamodet jag är utan. Om man istället för att köpa garn köper sig en filt, till exempel Pläd Majbritt (130x150cm) så kan man på bara någon timme sy sig en snygg kofta.
 
 
 
 
 
Nästan alla plädar på Ohlssons säljs i så fina paket med ett band runt. Det bandet går alldeles utmärkt att använda som knytband i midjan. 
 
 
Men jag har inte bestämt om jag ska sy hällor i sidorna på koftan och alltid ha med bandet än. Vad tycker ni?
 
 
 
 
     
 
 Såhär gjorde jag koftan:
 
 
Jag använde ett mönster på en trikåtopp och lade det på filten enligt bilden. Filten är dubbelvikt och viket är överst på bilden. De kortaste sidorna (130cm) är vikta mot varandra och syns längst ner i bilden. 
 
      
 
Såhär ser framstyckets hals/nacke ut, och alla mönsterdelarna utklippta. Filtens kant får fortsätta vid sidan om bakstycket, för att sedan sys fast i framkantens nederkant.
 
      
 
Fram och bakstycke ska alltså sys ihop som första bilden. Men innan det var dags för det pressade jag tunt mellanlägg i nacksömmen mitt bak och där axelsömmarna ska sys på bakstycket. Nålade ihop fram och bakstyckets axelsömmar och nacke.
 
      
 
Och sydde ihop i en lång söm enligt bilderna. Sedan sydde jag i ärmarna (missade att fota), därefter sidsömmarna.
 
       
 
Efter det sydde jag fast kanten från bakstycket längst ner på framstycket, pressade sömmarna och fäste trådarna. Har man ingen overlock får man se till att sy med en riktigt bred sicksack så man fångar upp alla maskor så koftan inte kan remsa sig. Man få även vara försiktig med delarna innan man sytt ihop dem, man behöver nästan bara titta på dem så har de remsats upp.
 
  
 
Sedan var det bara kvar att klippa av kanten i lagom längd och göra en snygg fåll längst fram, den sydde jag för hand. 
 
Och vet ni vad? Filten räckte även till ett pannband:
 
 
  
Såhär gjorde jag det:
 
      
 
Klippte en remsa, ca 20 x 50 cm till själva pannbandet och en remsa av kanten på filten till detaljen fram. Jag overlockade ihop dem räta mot räta och vände båda.
 
      
 
Sydde ihop pannbandet mitt fram, tråcklade stora stygn för att rynka ihop sömmen och sydde sedan fast detaljen fram. Klart!
 
 
Det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen och allt material har jag fått från Ohlssons tyger

Kommentarer
Maja säger:

Vilken bra idé

Svar: Tack!
Karin Widén

2015-02-04 | 20:45:46
Bloggadress: http://maja-mittlillajag.blogspot.com
Auranah säger:

Kul idé att sy av en filt. Söt kofta, men framför allt är ju DU så himla vacker! :D

Svar: Åh, tack snälla! =)
Karin Widén

2015-02-07 | 20:12:00
Bloggadress: http://auranah.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback