Syprojekt babyspecial III

Nu börjar det närma sig beräknad förlossning för mig så jag tyckte det var det dags att sy en amningskudde. Innerkudden sydde jag av vit lakansväv och fodralet av det här fina bomullstyget. Jag fyllde kudden med kuddstopp och sydde i en dragkedja i fodralet så det ska vara lätt att ta bort och tvätta. Som vanligt tvättade jag tygerna innan jag började klippa ut och sy.
 
 
 
Nu passar den ju inte så bra runt magen medan bebis fortfarande ligger kvar inuti, men förhoppningsvis försvinner det mesta av magen efter förlossningen.
 
 
 Inköpslista:
Såhär gjorde jag när jag konstruerade mönstret:
 
         
 
Jag letade fram några runda saker med olika diameter att använda som mallar, dels en tunna fran Ikea med diameter 30 cm sedan två olika storlekar på tallrikar 26 respektive 20 cm i diameter. Dessa använde jag enligt bilderna. Jag har inga mått på var jag ritade rundlarna utan där får man känna efter hur man vill ha det. Det man kan tänka på är att hålet i mitten ska passa bra runt magen
 
    
 
När jag ritat rundlarna ritade jag en linje runt och klippte med en centimerters sömsmån.
 
 
 
Här har ni en tydligare bild, om än väldigt ful. Jag använde fyra av största rundeln, och två vardera av de mindre.
 
När mönstret är klart är det bara att sätta igång med tillklippning och sömnad:
 
 
      
 
Jag började med att lägga mönstret på det enfärgade tyget, som jag lagt dubbelt. Klippte runt. Använde sedan det att lägga på det mönstrade tyget, även det dubbelvikt. Nålade ihop den enfärgade kudden räta mot räta.
 
      
 
Sydde med en pressarfotsbredds sömsmån. Lämnade öppet i smalaste kortsidan för att kunna vända, klippte jack i sömsmånen i inre kurvan. Vände.
 
      
 
Fyllde kudden med lagom mycket vadd och insåg att jag gjort kudden lite för lång, mätte hur mycket, vek in och nålade.
 
      
 
Syddde en söm (här är det inte så viktigt att det blir snyggt, kommer ändå inte att synas). Lade mönstrade kuddelarna räta mot räta. Mätte in lika mycket som jag tog bort från enfärgade kudden på den mönstrade och använde mönstret för att få fin rundning.  
 
      
 
Klippte sedan bort överflödiga tyget. (Ändrade även på mönstret, kan ju hända att jag vill sy fler). Lade dragkejan där jag ville ha den, har sett andra som sytt amningskuddar har satt dragkedjan i innersömmen, jag ville ha min i yttersöm så den inte skulle skava. Markerade med nålar där dragkedjan ska börja och sluta på båda delarna.
 
      
 
Sydde en sicksack där dragkedjan ska vara, började ungerfär 5-10 cm innan första dragkedjemarkeringen och slutade lika långt efter sista. Alltså en sicksacksöm på varje tyg.  Jag valde att använda en dold dragkedja, tycker resultatet blir så mycket finare och dessutom är den enklare att sy fast än en vanlig bara man har rätt pressarfot. Många symaskiner följer det med när man köper, men min fick jag köpa till separat (har en Pfaff Creative 2.0) har för mig att den kostade under hundringen, klart värt det.
 
      
 
Lade dragkedjan räta mot räta med tänderna inåt som på bilden. Sydde raksöm längs dragkedjan så långt det gick, pressarfoten har två spår under som dregkedjan ska löpa i och gör att sömmen hamnar väldigt nära tänderna. Lade andra delen av dragkedjan på andra tygstycket likadant och sydde även där.
 
      
 
Sedan stängde jag dragkedjan, bytte till vanliga pressarfoten och sydde ihop tygerna både framför och bakom dragkedjan, lika långt som jag tidigare sicksackat. Öppnade dragkedjan igen (för att kunna vända fodralet).
 
      
Efter det overlockade jag runt hela kuddfodralet. Har man ingen overlock så syr man ihop med raksöm och sedan sicksackar man sömsmånen. Sedan var det bara att vända fodralet.
 
      
 
Trä i innerkudden och stänga dragkedjan. Klart!
 
Det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen och materialet kommer från Ohlssons Tyger.

Kommentarer
Anonym säger:

Hej! Gud va fint du syr!!! Snälla hör av dig till mig. Mvh Sophie 0735341997. Vill så gärna beställa kläder av dig. Syr du även till hundar? Har 2 små taxar. Mvh Sophie

2016-08-03 | 17:19:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback