Syprojekt babyspecial I

Nu kommer jag köra ett gäng med syprojekt i samarbete med Tygbloggen som vi kan kalla babyspecial, som ni alla vet finns det hur mycket som helst man kan tänkas sy till nyfödda. Och eftersom jag väntar en egen liten knodd i slutet av juli så kretsar mycket av det jag syr just nu kring det. Så jag tänkte jag skulle dela med mig av beskrivningar på lite olika bebisgrejer.
 
Först ut är det väldigt populära babynestet. Det verkar ju vara en riktigt praktisk grej, barnet känner sig tryggt när det får sova lite trångt, barnet är skyddat om man vill ha det mellan sig i sängen och barnet är lätt att flytta på när det sover. 
 
 
 
Det finns redan en hel uppsjö av beskrivningar hur man syr ett babynest på nätet, men jag har gjort en väldigt detaljerad variant. Både en beskrivning på hur man lätt ritar mönstret och alla steg hur man sedan syr det med bilder och text. Det som är lite speciellt med mitt mönster är att jag visar exakt hur man gör rundningen upptill för att nestet inte ska bli så kantigt utan få en fin form.
 
Min egen erfarenhet av babynest är egentligen bara den här:
 
 
Dorisen som lånade Tor-Eskils babynest när vi firade midsommar förra året. Nej det är inte bebisen hon tuggar på.
 
 
Men jag hoppas att lilla fjant kommer trivas i det här.
 
 
 
Det finns väldigt många fina bomullstyger att välja mellan, kolla in alla dessa lapptäckstyger. Jag tycker det är så fint att blanda två olika mönster men i samma färgskala. Dock blev ju inte mitt babynest så värst färgglatt.. Men svartvitt är ju så fint.
 
 
 
Material:
 
Såhär ritade jag mönstret (har gjort det i miniatyr för att ni lättare ska se hur jag gjorde):
 
 
      
 
Ritade upp en rektangel 97 x 70 cm. Markerade mitten på den, det enklaste är att bara rita ena sidan och sedan vika dubbelt då nestet är symetriskt. Mätte diagonalt från övre hörnet 13 cm ner och gjorde ett litet märke.
 
      
 
Mätte från samma hörn 27 cm åt vadera håll. Använde de punkterna för att göra rundningen på övre hörnet. För att få till nedre hörnen mätte jag in 18 cm från vänstra linjen och 17 cm från nedre linjen. Mätte diagonalt från hörnen 3 cm.
 
      
 
På mittsträcket mätte jag upp 13 cm och markerade. Sedan ritade jag linjerna med hjälp av markeringarna enligt bilderna.
 
      
 
För att få samma fina rundning på "liggdelen" så mätte jag 18 cm in längs långsidan och övre hönet. Man får flytta måttbandet lite åt gången för att få hörnet snyggt. Sedan vek jag mönstret på mitten och klippte runt. (Jag har räknat in sömsmån redan i konstruktionen.) För att enkelt markera var sömmen som avgränsar liggdel från kant ska vara gjorde jag en egen mönsterdel som mall. Den använde jag även för den löstagbara dynan, mer om det senare.
 
Och så när tygerna var tvättade (ja, tvätta ALLTID tygerna innan ni syr) var det bara att klippa ut delarna och sätta igång med sömnaden:
 
      
 
Jag lade tygerna räta mot räta, mönstret på det och klippte runt. Det behövs inte läggas till någon sömsmån.
 
     
 
Markerade mitten på flärparna nertill där snedslån sedan ska börja. Jag började sy ungefär 2 cm från den markeringen, sydde runt om med 1 cm sömsmån. Klippt jack i de rundade hörnen.
 
      
 
Pressade isär sömsmånerna, vände nestet med rätsidan ut. Lade på mittenmallen.
 
      
 
Ritade runt med krita. Vi återkommer till det strecket efter snedslån är fastsydd. Snedslån vek jag in en bit och började sy fast från mitten på flärparna.
 
      
 
Jag sydde fast snedlån längs kantsömmen. För att få en snygg söm så rekomenderar jag att sy med långa stygn, jag valde 4,5. När jag kom till andra flärpens mitt klippte jag av snedslån och vek in en bit precis som i början. 
 
      
 
Sedan sydde jag andra kanten.
 
      
 
Efter det var det dags att trä i bandet, mycket lättare att göra det innan man fyllt nestet med vadd. Sedan använde jag mallen till liggdelen för att klippa ut två lager av den "platta" vadden. Den klippte jag ungefär 4-5 cm bredare än mallen.
 
      
 
Lade in vadden mellan tygerna, tvärnålade fast den längs linjen. Det är viktigt att se till att delarna ligger slätt och är utan veck på baksidan.
 
      
 
Sedan sydde jag (fortfarande med långa stygn) längs linjen. Klippte bort överflödig vadd längst ner.
 
      
 
Efter det sicksackade jag ihop liggdelens nedre del, alltså båda tygerna med vadden mellan. Bara för att det sedan skulle bli lättare att sy dit snedslån.  Den sydde jag först "öppen" med en söm, sedan vek jag runt och sydde en stickning. Innan jag sydde fast snedslån klippte jag ett 1 cm långt jack ut mot flärparna, för att lättare kunna sy ihop dem sedan.
 
 
Så var det dags att fylla kanterna med kuddstopp, man får känna sig fram hur hårt man vill att den ska stoppas. För att få ihop flärparna vek jag in 1 cm, nålade och sydde. Sedan är det bara att trä på snoddstoppen, välja vilken sidan man vill ha utåt och dra i snodden till den form man önskar. 
 
  
Färdigt!
 
Men vänta nu, plastade frottén då? Jo, vill man så kan man av tyget som blev över göra en löstagbar dyna med plastad frotté i, så kanske nestet slipper tvättas lika ofta. Såhär gjorde jag den:
 
      
 
Samma princip som när jag klippte ut själva nestet. Tygerna räta mot räta, på med mönsterdelen till liggdelen. Klipp runt. OBS, lägg till 1 cm sömsmån runt om! Klipp även ut ett lager plastad frotté och ett lager vadd.
 
      
 
Lägg tygerna i den här ordningen: Vadd, plastad frotté, tyg1, tyg2. Viktigt att tygerna hamnar med rätan mot varandra.
 
      
 
Nåla och sy runt om, lämna ett hål längst ner att vända genom.
 
      
 
Vänd, och sy ihop hålet. Klart! Så kan man välja om man vill ha stora eller små stjärnor uppåt på liggdelen. 
 
 
Den lösa dynan kan man även använda som skydd i barnvagnen eller var man vill.
 
 
Här är ett tidigare babynest jag sytt, av en stuv och lakansväv
 
 
Det hade ju blivit ganska tråkigt om jag inte sytt en dyna att ha i. 
 
Allt material är från Ohlssons Tyger och det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen.

Kommentarer
Anonym säger:

Hej. Jättebra beskrivning du har gjort. Tänkte försöka sy mig ett eget för första gången. Dock förstår jag inte riktigt hur du har gjort när du syr på kantbandet längs ner av nestet, du skriver "Den sydde jag först "öppen" med en söm, sedan vek jag runt och sydde en stickning. Innan jag sydde fast snedslån klippte jag ett 1 cm långt jack ut mot flärparna, för att lättare kunna sy ihop dem sedan." Hur menar du med sy med en stickning? Och hur gjorde du sen för att sy ihop nestet nu nedre kanter när du klippt 1 cm på varje kant för att lättare sy ihop ed kantbandet?

2015-08-14 | 21:44:02
Viktoria säger:

Hej Karin,
Jag saknar dina syprojekt på bloggen, men det finns ju massor att inspiration redan som det är, på din blogg alltså, så det går ganska bra ändå:)

Sydde denna babynest idag. Den blev nästan lika fin som dina. Tack för en bra beskrivning!!


2017-01-06 | 17:47:58
Maria säger:

Hej Karin,
Jag undrar om det finns möjlighet att köpa ett sånt där fint babynest, svart med vita stjärnor, av dig?

Är helt oduglig själv och de som finns att köpa är så tråkiga.

Tack på förhand :)

//Maria

2017-03-18 | 12:56:37
antesdelanada.Weebly.com säger:

Write more, thats all I have to say. Literally,
it seems as though you relied on the video to make your
point. You obviously know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your site when you could be
giving us something informative to read?

2017-04-07 | 20:58:38
Bloggadress: http://antesdelanada.Weebly.com
Anonym säger:

Väldigt bra beskrivning, tusen takk!

2017-05-18 | 21:05:52
Pia säger:

Tack för en jättebra beskrivning. Sydde mitt baby-nest i återvunna tyger( udda påslakan). Roligt att kunna ta tillvara gamla tyger och billigt blir det också.

2017-06-23 | 13:42:55
Hanna Nilsson säger:

Hej!
Tack för fint mönster och bra beskrivning. Jag undrar hur långt nestet blir som färdigt? Har en vagn som är 75 cm lång och vill att den ska vara ungefär lika lång.
Tacksam för svar.
Hälsningar
Hanna Nilsson

2017-11-27 | 19:04:14
Brianna säger:

This paragraph is actually a pleasant one it assists new internet visitors, who are wishing in favor of blogging.

Lonna säger:

I've read a few good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting.
I surprise how much effort you set to create such
a magnificent informative site.

paigeui11 säger:

My cool protrude:
http://courtney.projects.telrock.org

2018-08-14 | 05:52:59
Bloggadress: http://maude.go.telrock.net
AnnaHeeriH säger:

10 million users
The average daily turnover at Binance, which was launched just a year ago, is about $ 1.5 billion. The number of users of the platform has increased from 2 million, which were at the beginning of the year, to 10 million today, according to Bloomberg. Join the successful ...[url=https://www.youtube.com/watch?v=ZbN4H3RrcKM]Binance registration[/url]

2018-08-25 | 12:50:53
Camilla säger:

Hej tänkte sy babynestet och har ett par frågor då jag inte är sån hejdare på att sy, vad är det för mått på liggdelen och hur brett är snedslået?

2019-08-23 | 10:59:11
Mobile Phone Unlock säger:

Well written & done.
I've just started writing a bloog just recently and observed that many blogs merely rewotk old
content but add very little of benefit. It's terrific to see an enlightening post oof some actual value to me.

It's going onn the list oof details I need to replicate being a new blogger.

Audience engagement annd material value aree king.
Manny terrific thoughts; you've definitely made it on my list of blogs to watch!


Carry onn the excellent work!
Cheers,
Emelina

Robertarict säger:

Urgent assistance in obtaining high-quality and anonymous PCR from all over the world! [url=https://cov-help.com/]High-quality documents all over the world at affordable prices and in the shortest possible time![/url] We will help you get the document within 30-60 minutes without queues. A document with a qr code. The document contains a working cr code with patient and clinic data.Complete anonymity of data. Complete anonymity during registration. We guarantee quality and low prices.

testy PCR do lotow na calym swiecie.

2022-09-17 | 16:28:45
Bloggadress: http://https://cov-help.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback