Syprojekt XXXIII

 
Av det här fina möbeltyget har jag sytt en skötväska. Fast egentligen är den ju som vilken väska som helst, så man behöver ju inte bära runt sköta-om-saker i den. Det enda som är lite speciellt med den är att det är så många fack, närmare bestämt tolv stycken. Varav ett är i spets och tanken med det är att förvara en flaska lättåtkomligt i.
 
 
 
 
 
 
Botten, ena sidan av axelremmen, detaljer och kanterna gjorde jag av fuskskinn. Högst upp på innerfickorna sydde jag fast resår för att hålla sakerna man förvarar där på plats. Väsklocket stängs med ett magnetlås
 
 
 
 
Jag fodrade med det här gardintyget, lite lyxigt kan man ju tycka, men jag tänker mig att man kommer se insidan av den här väskan ganska mycket. Och det är ju så fint, här kan vi prata om kärlek vid första ögonkastet. 
 
      
              
 
 
 Inköpslista:
 
Jag googlade för att få lite tips om hur man syr skötväskor, då jag knappt vet vad man kan tänka sig behöva bära runt på för att ta hand om en unge. Många har utgått från mått på vagnen, men då vi inte har köpt vagn än så har jag lämnat axelbandet lite halvfärdigt och får fixa det när vi lyckas bestämma vilken vagn vi vill ha. (Är ni sugna på att ge mig tips om sånt är ni mer än välkomna med det)
 
Eftersom jag hittat på mönstret själv så provade jag nåla ihop delarna innan jag sydde, för att i första hand se om måtten blev bra men även för att se så att fickorna hamnade på rätt ställen.
 
Och nu när jag provat fram det som jag tyckte blev bra så ska jag dela med mig av måtten till er, så kan ni sy ihop allt på en gång utan att testa massa. Väskan är 40 cm bred, 30 cm hög och 13 cm djup. Mönsterdelarna är fram-botten-bak-lock 1 m x 42 cm, sidor 2 st 15 cm x 32 cm, framfickor 55 cm x 21 cm. Allt detta i både yttertyg och fodertyg. Dessutom innerfickor i fodertyget 2 st 47 cm x 55 cm  (de synliga med resåren) och 2 st 40 cm x 55 cm. Sidficka i spets 25 cm x 25 cm. Bottenplatta i fuskskinn 42 cm x 15 cm. Axelrem i fuskskinn och yttertyg tygets bredd 140 cm x 6 cm.
 
Och istället för att lista ut själva hur ni ska sy ihop alla mönserdelar så kan ni titta på mina bilder hur jag gjorde: 
 
      
     
      
     
      
      
        
       
      
      
      
      
      
      
  
 
Dragkedjsfickorna gjorde jag som vanligt såhär.
 
Vill ni ha ett utlåtande på om den är bra eller dålig får ni ge er till tåls i ett halvår eller så. Fast jag måste erkänna att jag är lite sugen på att börja använda den redan innan bebisen kommer. 
 
Det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen och materialet kommer från Ohlssons Tyger.

Kommentarer
Maria säger:

Du är så duktig!

Svar: Tack Maria!
Karin Widén

2015-03-18 | 07:20:25
Mia säger:

Sååå snygg!
Ser verkligen proffsig och arbetad ut med kantningen i skinn. och "hållarna" till d-ringarna var skitsnygg! Den ska jag sno till nån framtida väska :-)
Är fortfarande nyfiken på hur du får till stickningen så snyggt runt slutet av blixtlåset för den ger mig huvudvärk varenda gång :-(

Och mitt tips när det gäller vagn är Teutonia.
Vi hade samma vagn till båda våra barn och den var toppen. Älskade den så mycket att vi inte köpte paraplysulky förrän barn nummer två var 2 år och vi skulle åka utomlands.
Men oavsett märke så är svängbara framhjul ett måste! Såååå smidigt och lätt att köra!

Svar: Tack Mia! Ja hållarna blev riktigt bra, gör jag nog fler gånger =) Svårt att förklara, men jag tycker man kommer åt ganska bra med dragkedjspressarfoten, och ser till att dra i fodertyget så det är sträckt bort från dragkedjan.. Vet inte riktigt vad jag ska ge för tips.. sy fler väskor, övning ger färdighet ;)
Ah, tack för tipset, får kolla upp den! Lite kluven till svängbara hjul, då vi har så mycket snö här på vintrarna. I så fall en som går att låsa hjulen när man vill (fast det kanske alla går?)
Karin Widén

2015-03-18 | 10:05:58
Bloggadress: http://miamaria12.blogspot.com
Eva säger:

Jag tycker absolut att det är värt att välja ett fint tyg som foder! Man blir ju lite glad varje gång man öppnar väskan:-) Den typen av detaljer höjer verkligen helheten.

Svar: Det har du rätt i Eva! =)
Karin Widén

2015-03-18 | 20:22:23
Lisa säger:

Underbart snygg väska, precis som dina väskor alltid är!
Ett tips angående väskans handtag är att sätta campingtryckknappar på remmen så att det bildas en liten ögla för att knäppa runt handtaget på vagnen. Utan det riskerar man att den långa axelremmen glider över de "klumparna" där det går att reglera höjden på handtaget.
Hoppas du förstår hur jag menar :)

Svar: Tack snälla Lisa! Det låter ju som en jättebra lösning, den får det nog bli! Om det passar till vagnen vi köper då förstås =)
Karin Widén

2015-03-19 | 18:46:08
Bloggadress: http://smillasatelje.blogspot.com
Malin säger:

Hej!
Supersnygg och proffsig väska du sytt!
Jag undrar vad du fått tag på karbinhakarna (tror jag att det heter) som du fäster axelremmen med i D-ringarna?
Vh Malin

Svar: Tack Malin! Det finns karbinhakar i Ohlssonsbutikerna =)
Karin Widén

2015-04-01 | 14:07:01
Jojo säger:

Hamnade på sidan av en slump då jag sökte sybeskrivning, men va duktig du e!! Du skulle inte vilja ta en beställning;), är ute efter en liten väska utan fack o konstigheter:)

Svar: Tack, vad roligt att läsa! I mån av tid tar jag emot beställningar, vad är det för typ av väska du har tänkt dig? Kolla i kategorin väskor och se om det är någon där du gillar =)
Karin Widén

2015-04-03 | 17:04:10
Carolina säger:

Hej.

Väldigt inspirerad av att sy en sådan skötväska. DU har ingen lättare skriftlig instruktion till hur du gått tillväga, som komplement till bilderna?

Mvh
Carro

Svar: Hej Carro, vad roligt att du gillade den. Jag har tyvärr inte gjort någon skriftlig beskrivning till just den här väskan. Hoppas du lyckas lista ut hur du går tillväga ändå!
Karin Widén

2016-02-11 | 20:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback