Syprojekt XXXVI

Den här gången har jag sytt mig lite gravidkläder, dels byxor i tunn viscose som nu har ett superpris, bara 79 kr metern
 
 
 
 
 
 
I byxornas midja och benslut gjorde jag breda muddar av bomullstrikå.
 
 
 
 
 
Jag sydde även en tröja med extra plats för magen i den här snygga randiga trikån
 
 
Nu tycker säkert ni som varken är gravida eller planerar att bli det att det är lite trist med ett syprojekt som bara riktar sig till framtunga kvinnor.  Men tänk såhär, det finns faktiskt fler som av olika anledningar (öl?) har liknande kroppsform. Dom kanske också behöver ett par byxor med mudd. Själv är jag osäker på om jag någonsin kommer använda vanliga byxor igen, jäkla så skönt det är när det inte sitter åt runt magen. 
 
 
Inköpslista:
 
 
Såhär gjiorde jag mönstren:
 
 
      
 
Tröjmönstret var från början 60cm långt mitt bak, jag förlängde framstycket 10cm och bakstycket 4cm. Ungefär 10cm ner från ärmhålet ökade jag framstycket som en "bula" för att göra plats för magen. "Bulan" rynkas ihop med rynktråd (bilder längre ner).
 
   
 
Byxorna ökade jag benvidden ordenligt på, och lade ihop fram och bakstycke för att slippa ytterbensömmar, himla praktiskt för att slippa mönsterpassa när man syr i mönstrade tyger. Jag sänkte även grenen fram så magen får mer utrymme.
 
   
 
Mudden konstruerade jag enligt första bilden. Gör man en snävare byxa som den här så blir mudden skönast som på högra bilden. Båda muddarna har sömmen mitt bak, superbra att anpassa efter hur mycket svank man har.
 
Och såhär sydde jag ihop plaggen:
 
 
      
 
Tröjan.
 
 
      
 
Byxorna.
 
        
 
Mudden.
 
Det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen och allt material kommer från Ohlssons Tyger.

Kommentarer
Mia säger:

Superhärliga byxor! Dom kan du säker modifiera och använda när magen blivit mindre också.
Älskar tröjan! Så snygg och fräsch!
Och jag måste tillägga att du har en jättefin mage :-)

Svar: Tack Mia! <3
Karin Widén

2015-05-27 | 11:52:16
Bloggadress: http://miamaria12.blogspot.se
Sandra säger:

Snygga byxor :) har du någon närmare bild på hur du ritat byxmönstret?

Svar: Tack Sandra! Om du klickar på bilderna så blir dom större. Grundbyxan är ett vanligt byxmönster, har du något du gillar så använd det annars köper du ett enkelt byxmönster och utgår ifrån. Lycka till!
Karin Widén

2015-07-01 | 09:19:40
Bloggadress: http://livetsomlukas.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback