Syprojekt XVI

Sådärja, då är vi igång med syprojekten igen efter uppehållet. Först ut:
 
 
En väska. Som ni ju redan lyckats lista ut efter jag publicerade materialbilden.
 
Ska försöka förklara hur jag gått tillväga:
 
 
Klippte först ut zebratyget, 30 x 70 cm, pressade fast mellanlägg i samma storlek. Använde Viledona, som vi säljer i butikerna, men det går lika bra med två lager Vliseline H250 som finns i webbshoppen. Sidstyckena av fuskskinn är 28 x 17 cm.
 
 
Sydde ihop sidstyckena med mittremsan, för att få snygga hörn så klippte jag ett jack in i mönstrade tyget samtidigt som jag sydde, se bilderna ovan.
 
 
Sydde en stickning längs med zebratyget, men slutade precis ovanför hörnet. Klippte ut en remsa fuskskinn 4 cm bred till handtagen. I den lade jag ett rep 8 mm, som jag sydde så nära som möjligt med dragkedjspressarfoten.
 
 
Klippte bort överflödigt skinn längs repet och formade avslutet runt D-ringarna.
 
  
 
Sydde fast den 45 cm långa dragkedjan. Mätte ut var jag ville ha handtagen, nålade och sydde fast. Märkte ut var nitarna i botten skulle fästas.
 
 
 
Hittade ett verktyg i mina gömmor som passade perfekt till fastsättningen av nitarna. Vet inte vad det hör till egentligen. Slog fast nitarna.
 
 
 
Sydde ihop fodret, gjorde en mobilficka med resår längst upp, som på så många väskor tidigare. 
 
  
 
Gjorde en dragkedjsficka, även den flitigt använd. Beskrivning här. Vändsydde ihop väskan med fodret, vände genom fickpåsen vilket var lite krångligt med en så stel väska. Men tillslut så.
 
   
 
Sydde en stickning längs dragkedjan. 
 
 
   
 
Anledningen till D-ringarna är främst för att kunna fästa ett längre axelband på väskan. Sedan blev det ju jäkligt snyggt också. Om jag får säga det själv. Anledningen till nitarna i botten: Det är nitar.
 
Är riktigt nöjd med modellen, ska nog göra mig en likadan i det tyg jag använde till den här väskan.
 
Detta inlägg är ett samarbete med Tygbloggen och allt material har jag fått från Ohlssons tyger.

Kommentarer
Isabella Kilenstam säger:

Wow, jag är imponerad!

Svar: Tack =)
Karin Widén

2014-03-26 | 00:54:36
Bloggadress: http://www.inkwardrobe.com
Linnea säger:

Supersnygg väska! Du har inte möjlighet att lägga ut alla mått på väskdelarna för oss som inte riktigt hänger med i hur mönsterdelarna ser ut? :)

Svar: Tack Linnea! Det skulle jag absolut kunna ordna, så fort jag får tid =)
Karin Widén

2014-03-27 | 08:30:01
Mia säger:

Behöver egentligen inte fler väskor men blev förälskad och sitter nu och syr på en egen :-s
Nitar i botten ser ju både proffsigt ut och är praktiskt. Men var får man tag i nitar?
Och jag är nyfiken på vilken sorts blixtlås du använt? Har problem med min i metall (ej delbar) i slutänden. Får liksom inte till det :-(
Tack inspirationen och beskrivningen!

Svar: Haha, man kan väl inte ha för många väskor heller? Nitarna är från Ohlssons, de är dem man spikar fast, inte syr dit. Jag har använt ett delbart blixtlås, Opti metall 45cm. Lät änden vara kvar mellan yttertyg och foder. Varsågod, kul att du blev inspirerad!
Karin Widén

2014-04-09 | 13:27:10
Bloggadress: http://miamaria12.blogspot.se
Alice säger:

Vad hade du för mått på fodret?:)

Svar: Fodret är precis samma mått som yttertyget, mittplattan 30 x70 cm och sidorna 28 x 17 cm =)
Karin Widén

2014-04-28 | 00:42:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback