Syprojekt babyspecial IV

Då var det dags att sy filtar till bebisen, det har jag hört av många nyblivna föräldrar att filtar kan man inte ha för många av. Sedan tycker jag det är ett perfekt syprojekt om man inte är så van att sy, det är nämligen väldigt enkelt. Jag har valt att visa två svårighetsgrader på filtsömnad. Båda filtarna har jag sytt i mjuk bomullstrikå, det finns massor med olika färger och mönster att välja mellan här. Dessutom är det superpris på många av tygerna!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Inköpslista:
Eller till den enklare varianten:
 
Såhär gjorde jag: 
 
     
 
Vek ena tyget på mitten, klippte isär. Då blir filten ungefär 75 x 75cm stor. Vek filten på mitten igen, använde samma hörn som till skötbordsfilten, se här hur jag gjorde det. Klippte runda hörn med hjälp av mallen. 
 
      
 
Vek på mitten igen och klippte resten av hörnen. Så var ena sidan av filten klar, använde den som mall och klippte ut i det andra tyget. Jag lade tygerna aviga mot aviga, för det är ändå så jag syr ihop dem sedan.
 
      
 
Jag sydde overlock runt om, vill man kan man nöja sig så och filten är färdig. (Har man ingen overlock går det lika bra att sicksacka runt). Men jag ville ha min lite mer arbetad så jag använde trikåsnedslå runt om. Snedslån pressade jag på mitten.
 
      
 
Och lade den runt kanten på filten, sydde runt om. Lämnade en bit i början och klippte snedslån på skrodden för att få en snygg skarv. 
 
      
 
Även den metoden berättade jag om när jag förklarade hur jag sydde skötbordsunderlägget. Kolla här.
 
 
Färdig!
  
Och hur jag gjorde den enklare varianten:
 
      
 
Klippte ut på precis samma sätt, men lade istället delarna med rätsidan mot varandra innan jag overlockade ihop. Lämnade en öppning på ungefär 10 cm för att kunna vända filten.
 
      
 
Vände genom öppningen, pressade ut sömmarna, nålade igen öppningen och sydde med tvåstegssicksack runt.
 
 
Färdig!
 
Det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen och materialet kommer från Ohlssons Tyger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback