Syprojekt babyspecial II

Den här gången har jag sytt en skötbordsdyna av vaxdukmönstrat bomullstyg och ett lager tunn vadd. Hade främst tänkt ha med den i skötväskan, så man kan lägga bebisen lite varstans när det är dags för blöjbyte. Tänker mig att den skyddar både bebis från läskiga offentliga skötbord och finare underlag mot bebisens eventuella läckage. Vaxduken jag använt mig av är egentligen ett vaxat tyg, så det går att tvätta i maskin. Det finns i massor med olika mönster och färger att välja mellan här.
  
 
 
 
 
 
Enkel att packa ner i skötväskan och tar inte så stor plats. Ni kanske kommer ihåg skötväskan jag sydde i ett tidigare syprojekt?
 
 
Inköpslista:
 
Såhär enkelt ritade jag mönstret:
 
 
Och såhär klippte jag ut mönsterdelarna och sydde ihop:
 
      
 
Ritade ut en rekangel med räta viklar 50 x 70 cm på vaxduken, klippte runt. Lade mönsterdelen på hörnet.
 
      
 
Ritade längs rundningen, vek vaxduken på mitten och klippte två av hörnen tillsammans, vek vaxuken på mitten igen och klippte resten av hörnen.
 
      
 
Använde vaxduken som mall och klippte ut en likadan bit i både bomullstyget och vadden.
 
      
 
Lade delarna på varandra, bomullstyg och vaxduk med rätsidorna utåt och vadden mellan. Sydde ihop alla delar med raksöm med långa stygn så nära kanten som möjligt. Klippte bort överflödigt tyg.
 
      
 
Sedan var det dags för snedslån. Vek den på mitten och lade den runt kanten, brydde mig inte om att nåla då jag tycker det är lättare att lägga den på plats eftersom man syr. Jag lämnade ungefär 5 cm som jag inte sydde fast i början. Sydde runt om med låmga stygn (4,5), formade snedslån runt hörnen. Sydde fram till ungefär 10 cm till där jag började sy.
 
      
 
Klippte snedslån på snedden enligt bilden och sydde ihop. Sydde sedan fast skarven längs kanten.
 
      
 
Så är den nästan färdig, bara stägningen kvar. Jag använde 40 cm bomullsband.
 
      
 
Vek det på mitten. Klippte ut två bitar kardborre, 5 cm av varje del. Sydde fast den hårda delen längst ut på bandet (den med viket).
 
      
 
På andra sidan sydde jag fast mitt märke. Mätte ut mitten på ena kortsidan av skötbordsdynan, sydde fast den mjuka delen kaborre där. Använde svart övertråd och ljusgrå undertråd så att inte sömmen på insidan syns så mycket.
  
      
 
För att få stängningsflärpen på rätt ställe började jag med att vika längs långsidorna på tre. Sedan på mitten och på mitten igen. Här får man ju givetvis vika hur man vill, men jag tyckte det här blev ett behändigt fomat.
 
      
 
Satte fast karborrebitarna mot varandra, lade flärpen runt och nålade fast.
 
      
 
Vek ut dynan igen och kontrollmätte att flärpen hamnat på mitten, sydde fast. Även här med övertråd i samma färg som flärpen och undertråd i samma färg som bomullstyget.
 
Färdigt!
 
 
Det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen och allt material kommer från Ohlssons Tyger. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback