Broar jag byggt

Med risk för att låta som Clifton Fexmo, några jackor jag sytt:




Ett kostymtyg, inte de ultimata att sy en ytterjacka av. Men vill man ha en rutig jacka så vill man. Den är fodrad med shetlandsull och vindpoplin.



Här är samma modell, sydd med avigsidan av ett 19:-/meters-tyg. Den här fodrade jag med två lager shetlandsull, det passar bättre för en fryslort som mig.





Kavajjacka sydd av "syntetull", viscose och polyester. Ser precis ut som ull, utan att stickas. Jag gick lite bananas med knappar och slejfar på den här jackan.



Anorak i High-tech-micro-tyg. Både som yttertyg och foder. Ett supermaterial som är vattenavvisande, vindtätt och andas. Men den är så krånglig att ta av och på så den har mest hängt i garderoben.


Den här jackan har däremot använts mycket. Även den är av High-tech-micro. Men fodrad med meshtyg.



Ännu en High-tech-jacka, varmfodrad med Finn-fill. Det här var nog början på stjärnhysterin.





Kunde inte motstå detta rutiga vindpoplintyg när det dök upp på stuvavdelningen i tygbutiken. Ser nästan ut som ett rutat papper, man får skärpa sig för att inte sätta igång med luffarschack. Även denna är fodrad med mesh. Den här jackan har använts rätt flitigt, synd bara att vitt är så opraktiskt.

Alla tyger är från Ohlssons tyger, utom High-techen som är köpt direkt av tillverkaren. Har dock sett att det går att komma över det materialet på stuvavdelningen, andrasortering förstås med ändå ett kanontyg.

Många jackor blir det. Bjuder på fler en annan gång.

Kommentarer
Tina säger:

vad roligt att någon hade min klänning :) vad otroligt mycket fint du har sytt. lägger din blogg bland favoriter helt klart!



Den första jackan, den rutiga, hur fick du till luvan där? superfin :)

2012-02-16 | 16:32:03
Bloggadress: http://tinatinaa.blogg.se/
emma :) säger:

men oj vad duktig du är!! :) har du sytt dom själv? :o jag ska försöka ge mig på att sy en vårjacka får se hur det kommer att gå :p haha!

2012-03-04 | 15:02:05
Bloggadress: http://emmaajj.blogg.se/
Perra säger:

Häftigt!

Jag är nyfiken - var får du tag på high-tech-nylonet?

2012-03-19 | 20:44:21
Karin säger:

High-tech-tyget är från FOV i Borås, http://www.fov.se fast de säljer bara till företag vad jag vet. Men som jag skrev, ibland finns det på stuvavdelningen på Ohlssons tyger.

2012-03-19 | 22:48:01
Bloggadress: http://jagsyrminaegnaklader.blogg.se/
Nina säger:

Vilka fina jackor du syr! Vad är de för mönster du använder? Skulle gärna vilja sy en egen i samma modell som den prickiga! :)

Svar: Tack Nina! Jag ritar mina mönster själv, så jag kan tyvärr inte tipsa om vilket mönster du ska använda. Däremot kanske du kan hitta någon liknande jacka bland Burdamönster, dom tycker jag brukar vara bra. Lycka till!
Karin Widén

2014-12-07 | 23:44:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback