Lillstugan

Såhär såg det ut i lillstugan, en gäststuga ute vid mamma och pappas stuga i Jämtön.

Tyckte det var lite trångt och trist där inne, så jag bad att få renovera.


Väggar och tak målades vita, tror det blev tre varv men man kan fortfarande se träet igenom. Golvet slipades, fy tusan vad jobbigt det var. Händerna var alldeles skakiga efteråt. Och sedan tre lager lack på det med.

Den nyinköpta våningssängen målade jag planka för planka.

För den var vi tvungen att bygga på plats inne i stugan, blev en del tänkande där. För det är på millimetern att den får plats. När vi tillslut hade fått ihop den blev det sängbyggsfest, ungefär som taklagsfest.

Fast lite roligare.

Såhär blev resultatet:

Överkasten är tygfynd från GKs i Morjärv. Det randiga tyget räckte tyvärr inte att täcka hela sängarna så jag gjorde mina första (och troligen sista) lapptäcken. Tre delar, alldeles lagom.

Några av kuddfodralen har jag sytt och de med tryck är från Ohlssons.

Bord och stolar ska också målas vita. Det har bara inte blivit av än.

Längs ena långsidan (känns konstigt att kalla en sådan kort vägg långsida. Nåväl, den är längre än kortsidan i alla fall.) där hängde vi upp Lackhyllor från Ikea. På dem lite pynt. Spegeln är från ÖB.

Innanför dörren hänge jag upp ett myggnät på gardinspiral med ett viktband i nederkanten. Dörren är allt annat än tät. Myggtejp på utsidan och plåster för nyckelhålet har tidigare stoppat myggens framfart. Något sånär.

Garderoben har ena sidan klädd med samma panel som väggarna inne i stugan, och dörren var tidigare klädd i juteväv. Nu har hela garderoben målats vit och dörren har tapetserats med en reatapet som jag och Nicklas hittade på Colorama.

Resterna av tapeterna klädde vi in den här sitt-förvarings-lådan som jag och pappa hjälptes åt att snickra ihop av MDF-skivor. Locket har jag klätt med skumplast och galon från jobbet. Perfekt att förvara täcken och filtar i.

Borrade två hål i var kortsida och gjorde handtag av rep från jobbet. Innan vi tapetserade lådan målade jag alla kanter vita.

Gardinerna är av mörkläggningstyg som vi hade på jobbet förra sommaren. Gjorde en slags hissgardin som är lätt att släppa ner när det är sovdags. Rätt skönt då det ju som bekant är ljust dygnet runt på sommaren.

Ovanför bordet fick det bli en stor glödlampa. Fick först en lampa av Marie som inte gick att bygga ihop. Tack.

Kommentarer
Mia säger:

Men guuud så fint det blev!!Har ju inte sett det ännu=)..Blev sjukt inspirerad av alla bilder!!Jag måste ta tag i min inspirerande anda någon dag och inte bara samla tankarna=)

2011-10-18 | 09:27:48
Ida säger:

Superfint! Där vill jag komma och sova över!!

2011-10-18 | 21:51:48
Bloggadress: http://idanylen.wordpress.com
Eve säger:

Vad duktiga ni är. Himla fint! Gillar den tapetserade förvaringslådan med sittplats :)

2011-10-19 | 09:44:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback