Många väskor blir det

Här är några väskor som jag gjorde innan jag började dokumentera det jag syr.

Den här har jag sytt av tunt fuskskinn från Ohlssons. Botten har jag dekorerat med nitar och axelbandet är fastsatt med d-ringar.

Den här är av samma material som den övre. Den har fyra fack, varav två är stora. Det var svårt att få med på bild. Axelbandet har jag tagit från en köpt väska jag inte använder. På det satt karbinhakar så jag slog bara fast en öljett i var sida på väskan för att fästa bandet. Även denna fick några nitar som dekoration, fäste dem på en "skinnbit" som jag sydde fast på dragkedjorna.

Även denna är av samma material som de två första väskorna. Sydde stickningarna med en grov ljus tråd. Axelbanden sitter fast i kedjor som går genom öljetter i sidorna.


Den här är samma modell som den övre, fast lite mindre. Den är sydd i ett präglat fuskskinn även detta från Ohlssons. På den här sydde jag stickningarna i samma färg.

Och den här är sydd i samma material som den tidigare. Fast en annan färg. (Nähä??) Axelbanden har jag slagit fast med nitar och trätt genom svarta gardinringar.

Den här har jag köpt material till i Piteå, ett lite grövre fuskskinn. Det har tyvärr spruckit lite när det har varit kallt ute. Framsidan har jag dekorerat med öljetter i olika storlekar. Jag lät "hörnen" på väskan synas på utsidan och sammanlänkade dem med axelbanden med gardinringar. Axelbandet sitter fast längs väskans sidor med nitar.

Den här blev till när jag och Ida hade företaget. Blev riktigt nöjd med modellen så vi gjorde den i flera olika tyger.

Jag är lite svag för tidningspapperstyg. Så den här jacquarden fick bli en likadan väska.

Det här tyget inhandlades på Skroten i Borås. Även den är samma modell som de ovanför.

Och en till likadan.

Vi gjorde dem i fler tyger också men de är sålda.

Av filmstjärnetyget gjorde jag en lite större väska också, botten gjorde jag i svart vindpoplin så att den skulle bli lite mer smutstålig. Den har jag haft mycket användning av.

Så tillsist en strandväska av textilvaxduk. En väldigt enkel modell, ofodrad men med en dragkedjeficka inuti.

Sen har jag ju visat några väskor tidigare:

Kommentarer
Lina Asp säger:

Gu' vilka snygga väskor du gör!! Jag är så imponerad och vill också kunna...Började surfa i jakt på mönster på enkel stor väska/kasse att sy och hamnade här. Väldigt inspirerande! Tyvärr är jag inte speciellt bra på att sy. Undrar lite var du får tag på material till väskorna. Kedjor, nitar, ringar osv?

Du har inte mönster att sälja eller del med dig av?

Vänliga hälsningar Lina

2012-02-06 | 13:16:28
Karin säger:

Tack Lina! En kollega till mig hittade den här sidan: http://www.diybaglover.blogspot.com där ska det finnas bra gratismönster. Annars kan du försöka rita av någon väska du har hemma. Kedjor köper jag på Lakkapää, finns kanske på andra byggvaruhus också. Nitar köper jag billiga nitbälten och pillar loss nitarna från, finns bland annat på Dollarstore. Ringar jag använder är oftast gardinringar, finns också att köpa på Lakkapää eller där gardintillbehör säljs. Annars kan man hitta reaväskor, reabälten eller vintagegrejer att "slakta" och använda spännen från. Kanske får försöka mig på att lägga ut någon beskrivning hur jag syr en väska här på bloggen. Hoppas jag var till någon hjälp, lycka till =)

2012-02-06 | 20:46:49
Bloggadress: http://jagsyrminaegnaklader.blogg.se/
Mia Östergren säger:

Vilken inspirations källa

Svar: Tack vad roligt att läsa!
Karin Widén

2014-03-22 | 07:54:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback