Hur mycket stryk?

Jag fick ett strykjärn i julklapp.
OBH Nordica Formula 400i TS 2115

En av de viktigaste egenskaperna som jag ville ha var auto off, så man kan ha järnet ikopplat hela tiden man håller på inne i syrummet. Det fanns på det jag fick.

Första stryket:

Vilken skillnad det var jämfört med mitt gamla, det som jag tappat i golvet så att handtaget gått sönder och ångan inte längre går att slå av. Tungt och bra glid, det kändes riktigt lyxigt. Men. När järnet stått orört i tio minuter pep det 15 gånger, eller mer tjöt än pep. Okej, den säger till att det slår av tänkte jag. Men nej, 30 sekunder senare, då tjöt fanskapet igen. 15 gånger. Och så höll den på. Inte riktigt det jag var ute efter. Om nu strömmen bryts när en viss tid gått, varför tjuta då? Hur är det ens möjligt?

Med den här modellen krävs alltså ett j*kla tålamod för att använda auto-off-funktionen. Det har inte jag. Kasta ut genom fönstret eller försöka byta ut det? Det blev alternativ två, min snälla mor (som jag fick strykjärnet av från första början) fixade så att jag fick mig ett nytt strykjärn. Ett tyst strykjärn. Nöjd tjej.

Det var ganska lång leveranstid, men nu är det här. Mitt nya nya strykjärn:

Braun TexStyle 7 770

Mitt gamla nya strykjärn var ju snyggare. Men hellre tyst än snygg, som man brukar säga.

Kommentarer
Eve säger:

Vi har en ångstation med auto-off på jobbet. Jättebra funktion men det lyckas tyvärr alltid slå av (samt piper lite retfullt) mellan det att man exempelvis pressat byxbenen inför en uppfållning, tills man sytt sömmarna och det är dags att pressa igen. Då får man alltså stå och vänta en (lång) minut på att järnet ska bli varmt igen. Under den långa minuten passar man ofta på att gå och göra något annat för att sen glömma bort att man skulle ju faktiskt stryka en byxa. När man sen återvänder så har givetvis auto-offsystemet slagit av järnet och man får vänta ytterligare en minut... å så där håller vi på! :)

2012-02-05 | 11:46:51
Karin säger:

Haha inte konstigt att ni behöver full personalstyrka hela dagen ;)

2012-02-05 | 21:08:43
Bloggadress: http://jagsyrminaegnaklader.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback