Syprojektet XV

Nuså, nu är senaste syprojektet färdigt. Det blev en tröja av det här fina stickade tyget.
 
 
Såhär ser den ut fram.
 
 
Och såhär ser ärmlapparna av fuskskinn ut.
 
Jaha, en helt vanlig tröja tänker ni ju nu. Nejdå, inte alls.
 
Bakstycket ser nämligen ut såhär:
 
 
Och när jag sydde ihop det med framstycket och ärmarna blev det såhär:
 
 
Såhär gick det till när jag gjorde det draperade bakstycket:
 
 
    
 
Jag ritade en linje i bysthöjd på mönstret, i rät vinkel med mitt bak. Klippte längs linjen. Tejpade fast nederdelen på nytt mönsterpapper, lade övre mönsterdelen så att den tar i i sidsömmen men glipar 13 cm mitt bak. Ritade en ny halsringning. Testade klippa ut och sy ihop en tröja i ett annat tyg först. En typ av toilé. Men ändå inte riktigt en toilé, för jag kommer att använda den tröjan också. (Ska visa den i ett annat blogginlägg.)
 
 
Och det var tur att jag testade mönstret först, för då fick jag upptäcka att jag måste ha dubbelt tyg av det tyg jag valt till syprojektströjan. För avigan på det tyget är inte så snyggt, och i en drapering tittar avigsidan fram.
 
Alltså fick jag ändra mönstret så att draperingen blev dubbel:
 
    
 
Höjde först upp halsringningen, sedan ritade jag av övre delen av mönstret ner till ärmen, och tejpade fast.
 
Då fick jag alltså en mönsterdel som ser ut såhär (nedre):
 
 
Sedan var det bara att klippa ut och sy ihop. 
 
Materialet jag använt är en gåva från Ohlssons tyger och detta inlägg är ett samarbete med Tygbloggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback