Syprojektet VIII

Midsommarafton var vi på fest med sportfånetema, oj så roligt det är med temafester! (Ska visa upp resten av festdeltagarnas kläder i ett annat blogginlägg.)
 
Vi bestämde oss för att klä ut oss till tennisspelare, de töntiga shortsen fick bli grunden till våra outfits, de hade Janne hemma sedan tidigare. Vad han haft dem till kan man ju undra. 
 
Och tennisspelare har ju plisserade kjolar, det vet ju alla. Så jag sydde mig en i stretchtwills. Kantade med band i samma färger som shortsen, så de skulle synas att vi spelar i samma lag. Landslaget.
 
Resten av kläderna var enkla att fixa, pikétröjan, linnet och skärmen är köpesgrejer som vi sydde fast sverigeemblem på. Och svettbandet, det tycker jag var enklast av allt, för det sydde Janne, av bomullstrikå.
 
Hur spelandet gick på själva festen då? Pja sådär.
 
Lite förvånade var de nog allt att vi tagit oss till landslaget.
 
Fast sedan, när vi satte igång med dubbeltennis var det nog ingen som tvivlade på vår kompetens. Vi stördes inte ens av att någon ställt ett hus och en buske på vår planhalva. Det kan man kalla proffs.
 
Det var en till tennisspelare på festen. Men det gjorde inte så mycket, han var ändå inte riktigt på samma nivå.
 
 
Såhär gjorde jag kjolen:
 
Ritade upp två rektanglar, hela tygets bredd x 25 cm. Satte nålar var femte centimeter i ena änden av rektanglarna, för att veta var tyget ska veckas. Satte hjälpnålar i andra änden var tjugonde centimeter, för att få raka veck. Strök sedan vecken, och sydde ner dem. Sydde ihop de två rektanglarna så att sömmen inte syns och sydde fast veckade delen på linningen. Sydde fast en dold dragkedja i sidan. Pressade snedslån och kantade kjolens nederkant med den. Sydde fast satinbandet ovanför. Strök vecken igen. Klart!
 
 
Allt material till kjolen är en gåva från Ohlssons och det här inlägget är ett sammarbete med Tygbloggen.

Kommentarer
Olivia säger:

Hej! har nyss börjat cosplaya och sksa göra en japansk skoluniform där jag ska sy bl.a. en plisserad kjol. Nu undrar jag om du kanske skulle kunna göra en mer detaljerad beskrivning av hur du gjorde kjolen, lite mer steg för steg(om du har tid!!), jag hade varit så otroligt tacksam <3
mvh, okunnig 17-årig ^^

Svar: Hej Olivia!
Tyvärr tar sybeskrivningar väldigt lång tid att göra, så det har jag inte möjlighet till. Däremot finns det säkert mönster på plisserade kjolar att köpa där det står beskrivet hur man går tillväga. Lycka till!
Karin Widén

2013-10-15 | 14:27:56
Bloggadress: http://oliviaalm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback