Hjälpa varg

Någonting som egentligen inte alls har med en syblogg att göra. Men som för mig är viktigast i hela världen.



Vargen är sjuk. Eller, sjuk och sjuk, hon dricker kopiösa mängder vatten. Och hon har blivit testad för i princip allt. Det är inte diabetes, inte livmoderinflammation, inte addisons, inte cushings, inget fel på njurar och inget fel på levern. Inga tester visar att någonting är fel. Det är inte gjort något ultraljud på livmoder och urinblåsan. Vilket veterinären tycker är nästa steg, men då inga tester visar på någon infektion så är det inte så troligt att man får ut något av det heller.

Det har smugit sig på, förra sommaren började det lite smått. Jag började sova med öppen sovrumsdörr för att hon väckte mig om nätterna och ville ut i köket och dricka. Men nu i sommar har det eskalerat ordentligt och hon tömmer vattenskålen flera gånger om dagen, därför har jag varit hos veterinären med henne och tagit alla dessa prover.

Jag har varit lite klanting och inte redan från början mätt hur mycket vatten hon dricker. Men urinproven visade att urinet var väldigt utspätt, så det var inte bara inbillning. Från och med förra veckan har jag börjat mäta mängden vatten hon dricker. Enligt veterinären bör hon inte dricka över 2,5 liter/dygn. Hon har klarat sig under den mängden och snittar ungefär 2 liter/dygn. Men, det är fortfarande alldeles för mycket.

Jaha, varför skriver jag det här på en syblogg undrar ni ju nu. Ja, för att jag hoppas att någon av er kära läsare har erfarenhet av något liknande och kan vara till hjälp.

Det som också ska nämnas är att hon är 13 år, 13,5 närmare bestämt, så det är en gammal dam. Men verkar må bra annars. Folk frågar ofta om hon är en valp. Hon kan vara riktigt flamsig ibland när man är ute och promenerar, för att nästa dag verkligen bete sig som den gamla tant hon är, såsa på och verka stel i kroppen. Jag ger henne glukosamin.



På favoritplatsen, balkongen. Det är riktigt svårt att förklara för henne att det inte går att ha balkongdörren öppen jämt så hon kan ligga där ute året om.



Doris busar med Boris. Kanske inte så konstigt att folk frågade om jag var ute och gick med två valpar här om helgen, och höll på att snubbla ner i diket när jag berättade att den ena är 13 år och den andra är 6 månader.
 
Uppdatering 131016:
 
Nu är det gjort ultraljud på magsäck, njurar och tarmar, men ingenting såg konstigt ut. Har även gjort fler tester på blod och urin utan att hitta något.
 
Drickandet kommer och går, vissa dygn över 4 liter, andra dygn "bara" ungefär 2 liter. Vardagen är lite svår att få ihop då hon på sina 4-liters-dygn vill gå ut väldigt ofta, både dag och natt. Som tur är har jag världens bästa föräldrar som ställer upp i vått och torrt. Och även världens bästa Janne som också gör allt för att hjälpa till med Doris. Tack!
 
Vi har börjat misstänka att drickandet kan ha med hennes oroliga mage att göra, så nu testar vi att behandla henne med Andapsin, magsårsmedicin. Och hoppas, hoppas att det hjälper!
 
Uppdatering 131022:
 
Andapsin verkar inte ge något resultat. Så nu ska vi testa behandla henne med Minirin, ifall det är så att hon har diabetes insipidus. Hoppas hoppas att det är så, för vad jag läst mig till så är inte den sjukdomen så väldigt farlig och den går att behandla. 

Kommentarer
Hockeysmurf - Ja det ÄR jag! säger:

En kompis tik drack också kopiösa mängder vatten ett tag och efter massor av tester (som inte visade något) kom de fram till att hon helt enkelt "okynnesdrack" för att hon var uttråkad.
Har de kollat halsen på din varg? Det kan ju vara så att hon har ont i halsen och dricker för den sakens skull?
Håller tummarna för att det löser sig på bästa sätt!

Svar: Ja jag har hört många hundar dom okynnesdricker för att de är uttråkade eller stressade, kanske är det något sådant. Men att hon vaknar mitt i natten och bara MÅSTE dricka talar ju lite emot det.

Halsen är inte undersökt, jag har frågat om det men veterinären verkar inte tro att det är något sådant.

Nu får hon dricka mineralvatten så att inte njurarna kommer till skada (och för att det kanske inte är så kul att dricka), så avvaktar vi med fler tester ett tag, om det nu inte blir värre.

Tack så jättemycket för tumhållandet och tipsen! =)
Karin Widén

2013-09-18 | 14:47:01
Bloggadress: http://fibrotankar.wordpress.com
Hockeysmurf - Ja det ÄR jag! säger:

Just det! Tricket, som funkade för kompisens tik, var att ge kolsyrat vatten. Det var inte så kul att dricka mycket av tydligen. :)

2013-09-18 | 14:47:51
Bloggadress: http://fibrotankar.wordpress.com
Ida säger:

Selma har oxå blivit knäpp på äldre dagar... Men hon gräver stora hål överallt. Kan knappt ha henne lös ute utan uppsikt. Jag hoppas Doris inte är sjuk utan att de bara är en knäpp grej hon fått för sig. :) Kramar

Svar: Haha men knäpphund! Ja hoppas också det är någon fix idé.. Kram
Karin Widén

2013-09-19 | 22:02:34
Auranah säger:

Åh vilken fin hund <3 Hoppas ni hittar "felet", om det nu finns något.

Svar: Jag kan inte annat än att hålla med om att hon är väldigt fin ;) Tack så mycket för omtanken!
Karin Widén

2013-09-24 | 07:26:11
Bloggadress: http://auranah.wordpress.com
Emma säger:

Kan det vara vitamin- mineralbrist ? eller medicin/mediciner som Doris får som kan ge biverkningar såsom muntorrhet eller ökad törst ?

Hoppas verkligen att det löser sig för er, både jag och min sambo håller våra tummar! Heja!


Svar: Ja kanske det, men man tycker ju att hon borde få i sig de hon behöver via fodret? Och nu får hon även mineralvatten istället för vanligt vatten att dricka. Hon får inga mediciner nu, utom plack off och glukosamin.
Tack så jättemycket för tummhållandet det värmer =)
Karin Widén

2013-09-26 | 21:28:47
Carolina säger:

Är det möjligtvis ett kuddfodral du gjort av gardiner som ni sålt på Olssons för några år sen? (som Doris håller huvudet på) jag har köpt dessa som paneler och surar över att jag inte köpte dom i öljett längder då det fanns. Hoppas det löser sig med Doris!

Svar: Nej, jag hittade faktiskt det här tyget som metervara på GKs i Morjärv, fast det är längesedan, i samma veva som vi hade det som gardiner på Ohlssons. Tack, det hoppas jag med =)
Karin Widén

2013-10-20 | 22:12:15
Bloggadress: http://www.carolajnastankar.se
Anna säger:

Hoppas det löst sig!

Annars kanske hon bara har fått sig en knäpp i skallen på äldre dagar? Det kan ju vara något psykiskt, precis som stress/uttråkad, fast en fix idé? Så att så fort hon bara vaknar till, så istället för att ligga still och fortsätta "sova", går hon och dricker?

Har en pojke som dricker upp alla vattenskålar. För HAN ska ha. De andra får inte dricka upp det för honom.. Han okynnesdricker..

Svar: Hej Anna!
Det har faktiskt lugnat sig lite med drickandet nu, hon har gått från 5l/dygn till 2,5-3l/dygn. Det är ju fortfarande alldeles för mycket men vardagen funkar iaf, inga nattliga promenader längre.

Vi misstänker att ersättningen vi gav henne gjorde henne ännu törstigare än hon var innan, så nu får hon bara mineralvatten. Men visst, det kan absolut vara psykiskt också.. Vem blir inte lite knäpp på äldre dagar? ;)

Jag läste någonstans att man kan testa ge okynnesdrickande hundar kolsyrat vatten, det är tydligen lite läskigt att dricka så det bryter besattheten. Hunden jag läste om hade blivit "botad" efter några dagar och nu får den vanligt vatten igen utan att okynnesdricka. Kanske något du kan testa?

Tack för din omtanke!
Karin Widén

2013-11-15 | 13:47:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback