Syprojekt XXIII

 
 
Nu har jag sytt tygpåsar att ta med mig när jag handlar mat. Vilken tant tänker ni ju nu. Ja, må så vara. Men en miljövänlig tant! Jag tycker att de tygpåsar som finns att köpa på affären är så fruktansvärt fula, ser i och för sig väldigt miljövänliga ut med sin brist på färg. Och visst, det ultimata hade väl varit att sy tygpåsarna i ekologiskt tyg. Men tanken med det hela är att slippa köpa plastpåsar varje gång man handlar, så vanligt gardintyg får duga. 
 
Och till er som skiter fullständigt i miljön kan jag tillägga att man sparar en hel del pengar på att inte köpa plastpåsar.
 
 
Köper man 120 cm av ett tyg som är minst 140 cm brett får man ut tre påsar. Men jag ville ha olika färger på mina, så jag använde istället 50 cm av både lila och turkost tyg.
 
 
 
Såhär gick jag tillväga:
 
Alltså, jag använde en halvmeter tyg 145 cm brett.
 
    
 
Jag började med att vika in 55 cm från ena kortsidan och klippte av. Vilket gav mig en 50 x 110 cm stor tygbit. Klippte därefter två remsor 8 x 35 cm långa, till handtagen.
 
    
 
Jag använde de redan utklippta delarna som mall när jag klippte i det andra tyget. Sedan sydde jag ihop sidorna på påsen med raksöm, och overlock (går lika bra med sicksack).
 
    
 
Jag markerade bottens mitten med nålar. 
 
    
 
Vände hörnen med hjälp av nålarna i påsens botten, enligt bilderna.
 
    
 
Märkte ut och sydde av hörnen 16 cm.
 
    
 
Klippte bort hörnen och overlockade även dessa kanter. Sedan vände jag påsen rätt väg, pressade ner en 1 cm, och därefter en 3 cm längs påsens öppning.
 
    
 
Handtagen pressade jag in 1 cm från ena hållet och 2 cm från andra, för att sedan vika över den smala kanten.
 
    
 
Pressade även den och sydde en stickning. Jag mätte 12 cm in från kanterna.
 
    
 
Och nålade fast handtagen. Jag gömde kanten på dem inne i fållen.
 
  
 
Sedan sydde jag en stickning runt hela öppningen och även korta stickningar för att fästa handtagen allra högst upp.
 
Färdigt!
 
Några mått att komma ihåg:
  • Påsen 110 x 50 cm
  • Handtagen 35 x 8 cm x 2
  • Hörnen 16 cm
  • Tygåtgång 1 påse 50 cm
  • Tygåtgång 3 påsar 120 cm (lite köp tre betala för två-varianten)
 
 
Här hittar ni det turkosa gardintyget och här hittar ni det lila, tråden finns här.
 
Allt material kommer från Ohlssons Tyger och det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback