Syprojekt XXII

Den här gången blev syprojektet en klänning, igen. Men i lite mindre storlek än de senaste syprojektsklänningarna, den av spets och den av Metallica-t-shirten sydde jag ju till mig själv. Den här klänningen gjorde jag i storlek 98 cl, och passade därmed bättre till tvååriga Emilia. 
 
 
Jag sydde den i det här fina trikåtyget med hajar på, som nu är på 30% rea i både butiker och i webbshoppen. Kantade klänningen gjorde jag med trikåsnedslå, det blir väldigt smidiga och fina avslut med den.
 
 
Fram.
 
 
Bak.
 
 
 
 
 
 
Och på studsmattan.
 
Såhär gick jag tillväga när jag sydde klänningen:
 
   
   
 
Lade ut mönsterdelarna på tyget, klippte runt. Sydde rynktråd längs volangens övre kant innan jag sydde fast dem längst ner på fram och bakstycket, först med raksöm och sedan med overlock. Sydde även ihop sidsömmarna med overlocken. Axelbanden klippte jag ut i dubbelt tyg och vändsydde ihop längs långsidan. När man syr i trikå är det jättebra att använda en trikånål, den har en liten kula längst ut som lirkar sig ner mellan maskorna istället för att göra hål i tyget. 
 
   
   
 
För att få ett fint resultat tycker jag att det är viktigt att pressa sömmarna under tiden man syr. Jag använde trikåsnedslå som jag pressade på mitten innan jag sydde fast längs kanterna både uppe och nere. Det är lätt att sy ihop snedslån och få det riktigt snyggt så länge man syr ihop på skrådden. Det gäller ju även när man skravar. Axelbanden sydde jag fast i samma söm som jag sytt fast snedslån med.
 
Allt material är från Ohlssons tyger och detta inlägg är ett samarbete med Tygbloggen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback