Syprojekt XX

Den här gången blev det en väska, igen. Kan inte rå för det, men en ny väska i veckan är väl inget konstigt? Egentligen är det ett modetyg, en stretchtwill som jag använt till yttertyg. Men med lite Vliseline påpressat på avigan så blev det ett perfekt väsktyg. Till axelremmarna har jag använt fuskskinn Leo och har på den korta remmen satt fast nitar.
 
 
 
 
   
 
   
Sydde med både kort och lång axelrem, den senare kan man haka loss om man vill.
 
 
 
Det är ju ganska skönt att kunna ha väskan tvärs över ryggen, så man slipper hålla fast den. Jag konstruerade mönstret så att det korta axelbandet lägger sig som ett skydd över dragkedjan då.
 
 
 
Fast det är ju skönt att bara kunna slänga den över axeln också.
 
 
Och såklart är det fortfarande insidan som räknas. Till en såhär pass mönstrad väska tyckte jag det var snyggast med ett enfärgat foder, så jag sydde det i alltyg. Men piffade upp mitt märke med lite mönstrad poplin.
 
    
 
Den här gången var jag nog sämst hittills på att fotografera under tiden jag sydde. Fick iallafall med på bild då jag klippte ut Vliseline H250, som jag sedan pressade fast på yttertyget. Fotade även innerfickorna, innan jag jag sydde ihop fodret. Beskrivning på dragkedjsfickan hittar ni här.
 
Detta inlägg är ett samarbete med Tygbloggen och allt material har jag fått från Ohlssons tyger.

Kommentarer
Lisa säger:

Hej hej! Så himla mkt fint du gör. Tänkte höra ifall du har ngt tips på vart man får tag i mönster till väskor? (Om man nu inte är så vass på att göra egna)
Tack på förhand!

Svar: Hej Lisa, tack så mycket, jätteroligt att läsa! På den här sidan: http://www.diybaglover.blogspot.se/ finns det massa gratismönster, min före detta kollega sydde flera därifrån =) Lycka till!
Karin Widén

2014-06-19 | 16:04:07
Anonym säger:

Så fin den är, jag grips av starkt habegär när jag ser bilderna och kan lyckligt luta mig tillbaka i soffan och tänka på mönstret som ligger uppe i syrummet :-D

Svar: Tack! Ser fram emot att se din version av väskan snart =)
Karin Widén

2014-06-23 | 15:45:53
Carola Alm säger:

Ojdå det var inte meningen att vara anonym!

2014-06-23 | 15:46:24
Bloggadress: http://lillamypysslar.blogg.se/
Maja säger:

Verkligen en snygg väska och jätte snyggt tyg :)

Svar: Tack Maja!
Karin Widén

2014-06-30 | 10:58:24
Bloggadress: http://maja-mittlillajag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback