Syprojekt XXVII

Som ni kanske märkt vid det här laget så är jag ganska förtjust i spets. Den här gången blev det däremot en lite ljusare variant än det jag sytt tidigare. Jag tänker mig att jag får ha några tuffa byxor till, så att jag inte ser allt för snäll ut. Jag har använt mig av två material, viscosetrikå och trikåspets
 
 
Jag gjorde en tröjmodell som jag sytt flera gånger tidigare, som jag fällde in en remsa spets i ryggen.
 
 
Fram är den väldigt enkel. Jag sneddade nederkanten lite så att tröjan är kortare fram och längre bak.
 
 
Halsringningen kantade jag med trikåsnedslå, tycker inte det blir så snyggt när man fållar spets. Ett alternativ är att bara använda snedslån bak och att fålla framstycket med tvillingnål, men jag tyckte att snedslån stämde så bra i färg så jag körde runt om.
 
Såhär gjorde jag:
 
 
      
 
För att få spetsdelen i ryggen ritade jag en rak linje 3 cm in på axelsömmen till 5 cm in från mitt bak i nederkant. Lade till sömsmån och klippte ut nya mönsterdelar. Klippte ut delarna i viscosejerseyn och i spetsen. 
 
      
 
Klippte även remsor av vliseline som jag pressade på viscosetyget längs axelsömmar och längs med spetsdelen innan jag sydde ihop dessa. 
 
      
 
Pressade sömmarna efter jag sytt dem, det är jätteviktigt att vara nogrann med det för att få ett proffsigt resultat. Snedslån som jag kantade halsringningen med formade jag med hjälp av strykjärnet innan jag nålade och sydde fast. Det roliga med snedslå är att man kan göra så snygga skarvar, som knappt märks.
 
      
 
När man syr fast snedslån får man vara väldigt noga så att man får sömmen på rätt plats både på rätan och avigan. När halsringningen var klar overlockade jag i ärmarna och sedan ihop sidorna.
 
 
   
 
Nederkant och ärmslut fållade jag med tvillingnål.
 
 
 
Allt material är från Ohlssons Tyger och det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen.

Kommentarer
Mia säger:

Sååå himla snygg!
Var sugen på att göra en liknande redan efter du visat den svarta och nu bara MÅSTE jag få tummarna loss!

Svar: Tack MIa! Bara att sätta igång =)
Karin Widén

2014-11-14 | 11:20:23
Bloggadress: http://miamaria12.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback