Syprojekt XXVI

Den här gången blev det julpyssel som syprojekt, tänkte jag skulle vara ute i god tid för en gångs skull så jag gjorde en adventskalenderorm redan i oktober. 
 
 
Jag har använt småprickigt bomullstyg i 6 olika färger, satinband, ripsband (hade hellre velat ha rött sammetsband till tunga, men till skillnad från webbhoppen har vi bara svart och vitt i Luleåbutiken) småbitar av fuskskinn och kuddstopp.
 
 
Det är alltså en orm som man kan fylla med små presenter. Jag har fått idén av min svärmor, Janne hade nämligen en liknande orm när han var liten.
 
 
Nej det är ingen tusenfoting, även fast det ser ut så när den är tom.
 
 
         
 
Och om vi tjuvkikar i första luckan så hittar vi...
 
 
En trådrulle! Kanske inte så många ungar som blir speciellt lyckliga över en sådan present, men det är ju faktiskt valfritt vad man vill fylla luckorna med. Själv kan jag visst tänka mig glädjen över att få en trådrulle om dagen hela december.
 
 
Jag måste erkänna att jag hann fundera fler än en gång under tiden jag pysslade med den här ormen, på vem det egentligen är som hittat på att man ska hålla på att vänta på julafton genom att öppna luckor redan från första december. Hade det inte räckt att börja kring sjuttonde?
 
Men nu är den äntligen klar och trots att det krävdes en del tålamod så tycker jag att ni ska testa göra en egen, för visst blev den fin? Såhär gjorde jag:
 
Jag använde 15 cm av 6 olika tunna bomullstyger, 9 m satinband och 20 cm ripsband. Småbitar av fuskskinn och kuddstopp.
 
    
 
Jag började med att klippa ut en tygbit 22 x 12 cm, sedan klippte jag 22 tygbitar till.. Jag använde den första biten som mall och klippte ut 4 bitar av varje färg. Den biten jag använde till första "luckan" klippte jag 22 x 18 cm. Innan jag satte igång med siffrorna lade jag tygerna i den färgordning jag ville ha dem.
 
   
 
Sedan var det bara att plocka fram schablon och färg. Färgen ville gärna rinna under schablonen, så några siffror fick jag göra om.
 
   
 
Jag kan erkänna att jag var rätt less innan jag var färdig med alla siffror. Speciellt less var jag på ettorna. 
 
   
 
De nummer som har två siffror fick jag göra i två omgångar, så att första siffran fick torka innan jag var där med schablonen igen. För att hålla koll på färgordningen skrev jag en liten fusklapp.
 
Medan färgen torkade klippte jag ut huvudet och ögonen. Till ögonen använde jag småbitar av fuskskinn.
 
   
 
Efter jag sytt fast ögonen nålade jag och sydde fast tungan. När jag sedan vändsydde ihop huvudet lämnade jag öppet under tungan, för att senare kunna stoppa i vadden.
 
   
 
När färgen torkat och jag fixerat siffrorna med strykjärnet var det bara att sätta igång och sy ihop dem. Det gällde att ha tungan rätt i munnen så det blev rätt ordning..
 
   
 
Jag sydde först ihop tygbitarna med raksöm och sedan overlockade jag ihop sömsmånerna. Kommer ju bli en hel del belastning på sömmarna då ormen ska fyllas och tömmas på leksaker.
 
   
 
Sedan var det bara att sätta igång att klippa knytbanden. Alla 24 sycken. Nålade sedan fast banden i varje skarv.
 
   
 
Satte fast ett band (som är lite längre än ormen) med säkerhetsnål i ruta 24, för att lätt kunna vända ormen när det är färdig. Sydde sedan ihop längs hela ormen, först med raksöm sedan med overlock.
 
   
 
Stack in huvudet räta mot räta i kroppen, nålade och sydde fast, än en gång med först raksöm och sedan overlock.
 
  
 
Sedan var det bara att börja dra i bandet för att vända ormen.
 
  
 
Första rutan gjorde jag 6 cm längre än resten av rutorna, för att kunna göra en fåll längst ner. Jag lämnade ett litet hål i sömnen för att kunna dra in ett band så att även första "luckan" går att stänga.

   
 
Sydde en så osynlig söm jag kunde mellan huvudet och 24:e "luckan".
 
  
 
Sedan var det bara att lyfta på tungan och fylla ormhuvudet med kuddstopp. Sy igen hålet för hand och sedan var ormen klar!
 
 
Materialet kommer från Ohlssons Tyger och det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen. 

Kommentarer
Maja säger:

Vilken rolig idé.

Svar: Tack Maja!
Karin Widén

2014-10-22 | 11:05:10
Bloggadress: http://maja-mittlillajag.blogspot.com
Anonym säger:

Häftig orm! Det var en rolig idé.

Svar: Tack!
Karin Widén

2014-10-22 | 19:00:36
Bloggadress: http://textochtextil.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback