Syprojekt XVIII

 
Den här gången har jag inspirerats av den här duktiga tjejen. Eller inspirerats och inspirerats, jag snodde idén rakt av. Efter att ha bett om lov såklart. Men istället för att klippa sönder gamla gardiner så sydde jag den av spets Emma och microsatin.
 
 
Har till och med lånat mönstret av henne, Burdatidning nr 7/2010. Tänkte att det skulle ju vara enkelt, att använda ett färdigt mönster. Men det var ju fasiken svårare att hitta mönsterdelarna på det där arket än att konsturera ett eget mönster! När jag väl förstått mig på detta virrvarr så gick det ganska smidigt. Förutom att jag ritade om halsringningen och gjorde volanger istället för att rynka ihop raka stycken på kjoldelen. Har tidigare sytt den här kjolen med samma teknik.
 
 
 
Det var ganska så kallt att fotografera den..
 
 
 
 
Tur den är snygg med skinnjacka på också.
 
 
Annars kan man ju hålla värmen genom att spänna sig.
 
 
 Eller leka fågelskrämma.
 
 
 
 
Diana fick ställa upp så jag fick några närbilder också.
 
Här är några bilder fotograferade under tiden jag sydde den, är så svårt att komma ihåg att fota alla moment, speciellt när man har bråttom att se färdigt resultat, som jag alltid har.
 
  
 
Hann få tillskärningen på bild. Och markeringen av insnitt, tycker det enklaste sättet är att markera dem med trådar. Fick även bild på volangerna, hur jag klippte ut dem, mätte ut placeringen och att jag markerade var dem skulle sys fast med hjälp av strykjärnet. Men eftersom det finns ett färdigt mönster till den här klänningen så klarar ni ju er utan mina beskrivningar. Är ett gammalt nummer, men det ska visst gå att låna på biblioteket om jag förstått det hela rätt.
 
 
Inköpslista:
 
Blev himla nöjd med den, synd att det är olämpligt att ha vitt på sig på bröllop, om det inte är sitt eget förstås. Men det är det ju inte, då nästa helg gifter sig Ida och Stefan, så jag får sy mig en till klänning. Den här kanske kommer till användning på midsommar..med underställ under.
 
Allt material är från Ohlssons tyger och detta inlägg är ett samarbete med Tygbloggen.

Kommentarer
Carola Alm säger:

Den blev ju jättefin! Och jag är jättestolt över att få ha varit med på din blogg!

Svar: Haha tack!
Karin Widén

2014-06-11 | 23:27:48
Bloggadress: http://lillamypysslar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback