Syprojekt XXXII

Den här gången har jag sytt en body och några dregglisar, det finns ju så sjukt mycket fina barntrikåer på Ohlssons nu, jag måste erkänna att det är väldigt svårt att inte köpa av dem allihopa när man ser dem dagligen i butiken!
 
 
Jag valde att göra bodyn i det här fina traktortyget, kanta den med blå muddväv och använda färgglada tryckknappar att stänga den med. Dessa tryckknappar är helt underbara, finns i flera roliga färger och är riktigt billiga. Det enda är att man måste ha prymtången och vertyget till, men det är ju bara en engångskostnad. Sedan betalar man mindre än en krona styck för tryckknapparna. Så syr man mycket barnkläder är det en jättebra investering. Dessutom kan man använda tången till alla Pryms tryckknappar och öljetter. 
 
 
Material till body och dregglisar:
 
 
Mönster till bodyn har jag ritat av en köpt body, har inte testat den på någon bebis så jag vet inte om den blev bra. Såhär i efterhand hade jag nog använt ett färdigt mönster istället, det var lite krångligt att rita av den. 
 
Såhär sydde jag ihop den:
 
      
      
      
      
        
        
 
Och såhär enkelt är det att sätta fast knapparna:
 
       
    
 
 
      
 
Såhär konstruerade jag mönstret till dregglisen:
 
 
Jag ritade ut en rektangel 26 x 15,5 cm. Måtten längs vänsterkanten har jag mätt från översta vänstra hörnet. Mätten längs översta kanten är också måttade därifrån. Mätten längs högra kanten är måttade från översta högra hörnet. Från dessa mått har jag i rät vinkel mätt in mot mitten för att få punkterna till mönstret.
 
De blå linjerna är fodret (mudd) och de rosa är yttertyget (trikå).
 
Såhär gjorde jag när jag sydde ihop dregglisen: 
 
        
      
      
 
Jag missade att fota när jag pressade på mellanlägg på avigan där jag satte fast tryckknapparna.
 
 
Och när jag ändå höll på så klippte jag ut och sydde ihop några dregglisar i resttyger från tidigare syprojekt, bakom dem fick det bli vit muddväv:
 
 
Ni kommer väl ihåg Oskars mössa, Emilias klänning och min Metallicaklänning?
 
   
 
Allt material är från Ohlssons Tyger och det här inlägget är ett samarbete med Tygbloggen.

Kommentarer
Ida säger:

Åh vad mycket fint du gör! Tror att jag stannar några veckor när jag kommer upp nästa gång så kan vi pyssla i syfabriken. 😜

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra Ida! =)
Karin Widén

2015-02-24 | 21:18:02
Vajb säger:

Fina! Och grym beskrivning!

Svar: Tack!
Karin Widén

2015-02-25 | 22:19:43
Bloggadress: http://vajb.blogg.se
Carola Alm säger:

Bodyn var ju jättefin! Och dreglisen ska jag prova göra!

Svar: Tack Carola! Ja gör det, nästa bebis kanske blir en dregglare ;)
Karin Widén

2015-02-26 | 09:57:09
Bloggadress: http://lillamypysslar.blogg.se
Katja säger:

Hej!
Vilka fina barnkläder du syr och vilken fin blogg! Jag undrar bara vilken symaskin du använder dig av. Är nämligen själv intresserad av att börja sy lite barnkläder på hobbynivå. Har du förslag på vad man ska tänka på när man köper sig en symaskin?

/Katja.

Svar: Tack Katja! Jag har en Pfaff creative 2.0 och en Bernina overlock. Jag tycker du ska satsa på ett välkänt märke när du köper symaskin, Pfaff, Singer, Huskvarna eller Bernina. Dem finns ju i massor med olika prisklasser, men ska du sy i trikå är det ju bra att välja någon med stretchsömmar. Och har du möjlighet, köp en overlock, är guld värt när man syr i trikå - snygga sömmar och fort går det =)

Lycka till!
Karin Widén

2015-02-27 | 09:28:11
Rebecka säger:

Hej. Är sugen på o testa men undrar vad det är du använt den vita muddväven till? Har du bara använt den blåa till kanterna eller till något mer? :)

Svar: Hej! Vad kul, det tycker jag du ska göra =) Muddväven har jag använt som baksida till dregglisarna. Lycka till!
Karin Widén

2015-07-28 | 18:29:58
Tove Selenius säger:

Tack för en bra mönsterbeskrivning. Sydde just en dreglis av en gammal skjorta, funkade jättebra!

2017-01-14 | 22:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback